Traktaties: Tine Harleman maakt er werk van

TINE HARLEMANVan mijn schoonzusje kreeg ik het boek Kindertraktatie Omnibus, geschreven door Tine Harleman. Een vrouw die een heel oeuvre traktatieknutselboeken op haar naam heeft staan. Dit boek komt uit 2006. Omdat de kinderen van mijn schoonzus ouder zijn dan mijn spruit, is het schrijfsel van Harleman met enige vertraging tot mij gekomen. Niettemin besloot ik een kijkje te nemen.

De omnibus, de naam zegt het al, is een compilatie van drie andere boeken, namelijk: Kindertraktaties, Kindertraktaties knutselen en Knutselen voor kinderfeestjes. Het is een lekker compact en handzaam boek met glossy papier en mooie foto’s die direct uitnodigen om te gaan knutselen.
Mevrouw Harleman houdt het niet alleen bij een diy-uitleg, ook deelt ze een paar algemene tips over een kinderfeestje. Zoals: plan niet alle tijd vol, laat de kinderen vooral ook lekker zelf spelen en zorg voor wat reservemateriaal en een videoband (ja, die had je nog in 2006).
Iets wat je niet verwacht in een knutselboek zijn gedichtjes. Dat Harleman niet zomaar een boek in elkaar heeft willen zetten, blijkt wel uit de met zorg uitgekozen gedichtjes bij ieder thema. Of misschien heeft ze ze wel zelf gemaakt:
Een dagje naar de dierentuin, een dagje op safari,
Dat kan in juni of september, maar ook in januari.
 
De traktatiekunstwerkjes zien er stuk voor stuk uit alsof ze gemakkelijk te maken zijn. Zal ik gaan voor iets van het thema oerwoud of toch voor de kriebelbeestjes?
Lees vrijdag wat ik uitgekozen heb en of het daadwerkelijk zo makkelijk is als dat het eruit ziet.
Merike
Geef een reactie

