Hiep en Hoera ontmoet Zelf Traktaties Maken

collage manuela van der werfManuela van der Werf is eigenaresse van de populaire webwinkel en website zelftraktatiesmaken.nl. Ze wordt het gelukkigst van helemaal zelfbedachte traktaties, omdat ze daar veel van zichzelf in kwijt kan. Van der Werf verkoopt niet alleen kant en klare traktaties, maar ook zelfmaaktraktaties, omdat ze het belangrijk vindt dat ouders samen met hun kinderen traktaties maken. 

Hoe ben je op het idee gekomen om een webwinkel voor traktaties te beginnen?
Dat ging eigenlijk vanzelf. Ik begon in 2005 een fysieke winkel met zoetwaren en kadoartikelen en daar horen natuurlijk ook kindertraktaties bij. Logischerwijs heeft elke winkel tegenwoordig ook een website met bijbehorende webwinkel. Inmiddels heb ik geen fysieke winkel meer met de bijbehorende website, maar omdat ik het niet kan laten creatief bezig te zijn, ben ik in 2012 weer begonnen. Met als eindresultaat de webwinkel zoals deze nu staat.
Aanvankelijk had ik een ander concept in gedachten: alleen e-books leveren met daarin de uitleg hoe je een traktatie makkelijk zelf kunt maken, maar ik merkte als snel dat er veel ouders zijn die het liever kant en klaar bestellen vandaar.

Toch biedt je ook zelfmaaktraktaties aan in je webwinkel.
Mijn filosofie erachter is dat ik ouders probeer te stimuleren om zelf iets te maken met hun kinderen. Iets zelf maken hoeft niet moeilijk te zijn, vandaar dat ik ook de zelfmaaktraktaties aanbiedt op mijn website. Maar ook kant en klare traktaties waar je nog wel je eigen finishing touch aan moet geven.

Ben je altijd al creatief geweest?
Ja, ik hielp ook altijd al op de basisschool. Toen mijn kinderen nog klein waren maakte ik altijd al allerlei decoraties voor de feestdagen van karton, zoals grote paashazen en sinterklaas met zwarte pieten enzovoort.

Is de webwinkel een full time job?
Als ik zou willen, zou ik er een full time job van kunnen maken. Maar dat zou inhouden dat ik alleen werk vanuit huis en dus geen collega’s zou hebben. Ja, virtuele collega’s op social media 🙂 Maar ik werk ook in de uitvaartverzorging en vind dat heel erg fijn om te doen. Mijn webwinkel is hierop een mooie aanvulling, een creatieve uitlaatklep.

Krijg je leuke verhalen terug?
Ja, ik krijg heel vaak leuke en lieve reacties terug. Meestal worden er dan foto’s gestuurd waarop het desbetreffende kindje de traktatie trots vasthoudt. Of een mailtje met een bedankje van een blije moeder, die zelf helemaal niet handig is. Het is fijn om te horen dat mijn pakketje, wat per post komt, vaak de verwachtingen van een klant overtreft. Dat is voor mij wel een motivatie, dat is waar ik het voor doe.

Vond je zelf vroeger trakteren eigenlijk leuk?
Ik kan mezelf er niks van herinneren eerlijk gezegd, wel weet ik dat mijn moeder ook heel creatief is. Dus de traktaties zullen zeker leuk geweest zijn, maar hoe hard ik ook nadenk ik kan mezelf er niet één herinneren. Wel maakte ik voor mijn eigen dochters (inmiddels 17 en 23) altijd zelf traktaties en uitnodigingen voor het kinderfeestje.

Welke traktaties doen het altijd goed? En waarom denk je?
Populaire traktaties zijn traktaties die leven onder kinderen, zoals Minions en Frozen. Zelf ben ik daar geen voorstander van, al doe ik er tegenwoordig wel aan mee. Ik vind het veel leuker om traktaties te maken die seizoensgebonden zijn of de fantasie prikkelen. Ik heb daarom niet veel van deze populaire traktaties in het assortiment. Bovendien zit er niks van mezelf in, omdat het al bestaat en nagemaakt is. Ik vind het veel uitdagender om het zelf te bedenken en te ontwerpen. Maar goed, er is vraag naar en wil ik meedoen, dan zal ik het aan moeten bieden.
 
Welke is je favoriet?
Mijn eigen favorieten zijn de minder populaire, zoals de paddenstoelen, de feestvarkens, de prinsessen, die overigens wel hard lopen. In ieder geval de traktaties die ik zelf gemaakt en bedacht heb.
Manuela van der Werf
Manuela van der Werf met twee van haar kleinkinderen.

 

 

One thought on “Hiep en Hoera ontmoet Zelf Traktaties Maken

  1. Pingback: Het circus is weer in de stad | Hiep en Hoera

Geef een reactie

