‘Bij ieder feest hoort een supergaaf knutselwerk’

collage knutselen

Gea Simons van het knutselblog Sien en Co gaat voor Hiep en Hoera bloggen over knutselen tijdens kinderfeestjes. Elke keer past ze haar knutselwerk aan op het thema dat we op dat moment behandelen. Hoe leuk! Gea over zichzelf en het belang van knutselen.

Vertel even iets over jezelf.
Mijn naam is Gea Simons en naast onderneemster ben ik in het dagelijks leven ook een moeder van een driejarig, knutselgekke kleine dame. Ik ben een creatieveling met elke dag weer nieuwe knutselideeën in het hoofd en een genieter van lekker (zelfgemaakte) maaltijden. Het knutselen zit in mijn genen. Als klein meisje haakte ik er al flink op los met mijn moeder. Heerlijk vond ik het van niets iets te maken. En nu nog steeds kan ik enorm genieten als ik zelf even lekker mag knutselen. Ik vind het dan ook super dat mijn kleine meid graag knutselt, want dan heeft deze mama een excuus om ook even weer los te gaan.

Hoe ben je op het idee gekomen om een site te beginnen voor kinderen die gek zijn op knutselen?
Het idee om iets te gaan doen met knutselen en vooral gericht op kinderen leefde bij mij al lang. Drie jaar geleden kreeg ik de kans en vooral gelegenheid om mijn droom waar te maken. Met grote dank aan mijn man ben ik mijn webwinkel begonnen die gericht is op kinderen die gek zijn op knutselen. Echt super leuk om mee bezig te zijn, zeker als ik weer een workshop of kinderfeest mag doen. Ik kan echt enorm genieten van hoe kinderen mijn idee vertalen naar hun eigen kunstwerkjes.

Hoe belangrijk is het dat kinderen knutselen?
Knutselen is erg belangrijk voor kinderen. Creatief bezig zijn helpt kinderen op zoveel vlakken in hun ontwikkeling. Het creatief bezig is goed voor de concentratie en de motoriek, maar ook voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden, emotionele expressie, zelfstandigheid en leren oplossen van problemen. Daarom is het belangrijk om het knutselen van jongs af aan te stimuleren.

Vind je dat er te weinig geknutseld wordt?
Ik zou bijna antwoorden met een ja, maar daar doe ik veel ouders te kort. Er zijn genoeg moeders (en vaders) die het heerlijk vinden om een middag te knutselen met hun kinderen. Alleen hoor ik jammer genoeg ook vaak dat “knutselen niet zo zijn/haar ding is”. Jammer, want er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden voor kinderen om te knutselen. Het is al lang niet alleen meer knippen, plakken en verven. Voor elk kind is er wel iets leuks om te maken. Belangrijkste is als ouder tijd te investeren om samen met je kind te ontdekken wat hij/zij leuk vindt. Ook als je als ouder niet zo creatief bent, kun je jouw kind stimuleren door samen op ontdekking te gaan.

Over knutselen op kinderfeestjes: vanaf welke leeftijd kan dat? En tot welke leeftijd is het leuk? Ik bedoel: willen kinderen vanaf een jaar of 8 niet liever paintballen?
Vanaf de kleuterschool leeftijd zijn creatieve kinderfeesten al mogelijk. Kinderen kunnen dan al wat meer zelfstandig werken. Wel pas je het knutselwerk en de tijdsduur aan op de kinderen. Waar je met kinderen van 4 een spel tussendoor doet, kunnen kinderen van 9 prima twee uur achter elkaar bezig zijn. Knutselen is niet aan leeftijd gebonden. Ook kinderen van 12 kun je nog prima laten knutselen, maar zorg dat zij iets stoers kunnen maken en maak het knutselen een onderdeel van een compleet feest.

 Wat is een all time favorite ‘knutsel’
Een all time favorite ‘knutsel’ is nog niet zo makkelijk. Er zijn meerdere dingen die wij als kind al maakten, en die nu nog steeds te koop zijn. Een persoonlijke favoriet van mij is wel krimppapier (het krimpie dinkie van vroeger). Dit is tegenwoordig in zoveel verschillende uitvoeringen te koop, dat je bijna geen keuze meer kan maken. En het leuke is dat je er nu ook veel meer mee kan doen, zoals er sleutelhangers en bedeltjes van maken.

Je gaat voor ons bloggen. Wat kunnen we precies van je verwachten?
Elk kind verdient een superfeest. En wat is leuker dan een feest in het favoriete thema van je kind? Daar hoort natuurlijk supergaaf knutselwerk bij, compleet uitgewerkt zodat het voor iedere ouder mogelijk is het na te maken.

We kijken uit naar de samenwerking en je blogs, Gea!

Gea Simons - SienEnCo (2)

 

 

One thought on “‘Bij ieder feest hoort een supergaaf knutselwerk’

  1. Pingback: Hiep en Hoera | Knutselen met Sien en Co

Geef een reactie

