Kinderfeestjes over de grens: Rusland

Kinderfeestje in Moskou-hiepenhoeraBij Hiep en Hoera willen we echt alles weten over kinderfeestjes. Niet alleen hoe je ze moet vieren, maar zeker ook hoe anderen ze vieren. Niet alleen in Nederland maar ook in het buitenland. Daarom starten we vandaag met de nieuwe serie: Kinderfeestjes over de grens.

Laat het nou toevallig zo zijn dat Hiep en Hoera’s Anne een tijdlang in het buitenland heeft gewoond. Daarom trappen we deze nieuwe serie dan ook af met haar ervaringen in Moskou.

Vertel eerst even: waarom woonde je in Moskou en hoe lang?

Van 2005 tot 2008 woonde ik met mijn gezin in Moskou vanwege het werk van mijn man. We begonnen ons avontuur in de Russische hoofdstad met z’n drieën en keerden eind 2007 met z’n vieren definitief naar Nederland terug.

Hoe worden kinderfeestjes er gevierd?

Wij waren als expats in Moskou. Dat betekent dat we eigenlijk voornamelijk omgingen met andere buitenlanders (expats) en ook alleen maar ervaringen hebben opgedaan met expatfeestjes. Wat eigenlijk meestal betekent dat er in een mall of restaurant een ruimte wordt afgehuurd waar een indoorspeeltuin voor de kinderen is en een restaurantgedeelte voor de ouders. De hele klas wordt uitgenodigd en er worden grote cadeaus gegeven. De ouders blijven bij het feestje en eten met elkaar, terwijl de kinderen vermaakt worden.

collage expat

Wat is het grootste verschil met Nederland?

Dat de hele klas wordt uitgenodigd, inclusief de ouders (nou zijn de klassen daar wel een stuk kleiner dan bij ons) en dat het eigenlijk nooit thuis gebeurt. Verder is het best wel hetzelfde. Er zijn slingers en ballonnen, er worden cadeautjes gegeven en er is taart. Meestal krijgen de gasten na afloop zelf ook weer een cadeautje mee.

Heeft de locale bevolking een leuke traditie als het gaat om kinderfeestjes vieren?

Sam zat op een internationale school, waar wel kinderen opzaten met een Russische moeder maar de vader had dan een andere nationaliteit. Dus echte Russische ervaringen heb ik niet.

Hoe vierde je de verjaardag van je oudste zoon?

Voor Sam heb ik in Moskou twee keer een verjaardagsfeestje georganiseerd (voor zijn 5de en zijn 6de verjaardag). En dat deed ik precies zoals ik het in Nederland zou doen. Met als verschil dat ik beide keren zijn hele klas heb uitgenodigd, wat ik in Nederland nooit zou doen. In tegenstelling tot de anderen vierde ik de feestjes wel gewoon thuis en waren de ouders na afloop welkom voor een gezellige borrel. Een keer hadden we als thema piraten en prinsessen en de andere keer Pokemon. Ik maakte alle aankleding zelf en we deden een heleboel spelletjes, heel Hollands dus.

Hoe vonden de gasten Sams feestje?

Alle kinderen hadden het erg naar hun zin, vooral het stoeien met de vader van Sam was nog weken lang het gesprek van de dag. Bij de andere feestjes worden de kinderen vermaakt door mensen die daar voor zijn ingehuurd en socializen de ouders met elkaar. Wij deden alles samen met de kinderen en dat vonden ze erg leuk.

Heb je nog ideeën opgedaan die je mee terug naar Nederland hebt genomen?

Als ik het me goed herinner heb ik snoepmemory in Moskou geleerd van een Nederlands expatgezin dat bij ons op de compound woonde. Een succesnummer!

Ken je ook iemand die in het buitenland woont en zijn of haar kinderfeestjesverhaal met ons wil delen, mail ons dan: hiepenhoera1@gmail.com

One thought on “Kinderfeestjes over de grens: Rusland

  1. Pingback: Superfeestelijk: de cupcaketaart! | Hiep en Hoera

Geef een reactie

