Kinderfeestjes over de grens: Engeland

 

Heleen 4Bij Hiep en Hoera willen we echt alles weten over kinderfeestjes. Niet alleen hoe je ze moet vieren, maar zeker ook hoe anderen ze vieren. In Nederland maar ook daarbuiten. Vandaag zijn we in Engeland, waar Heleen samen met haar man en twee kinderen woont. Heleen vertelt:

Ik ben Heleen en woon sinds 2006 in Engeland (daarvoor 5 jaar in Brussel gewoond, dus inmiddels al 15 jaar niet meer in Nederland). Ik ben naar Londen vertrokken om met mijn Britse partner samen te gaan wonen. Toen ik een paar jaar later zwanger werd van een tweeling, besloten we de grote stad te verruilen voor het Britse platteland. Onze tweeling is net zeven jaar en we hebben dus inmiddels al enige ervaring met verjaardagsfeestjes.

Wennen
Ik moest aanvankelijk wel even wennen aan de manier waarop hier verjaardagen van kinderen worden gevierd. Vooral vanaf het moment dat ze naar school gaan, omdat er vanaf die tijd vaste manieren zijn omtrent het vieren van de verjaardag van je kind. Niets geen verjaadagsmutsen of liedjes zingen in de klas voor de jarige job, zoals ik gewend was in Nederland en zoals ik ook mijn neefjes en nichtjes in Nederland hun verjaardagen zie vieren. Traktaties bestaan alleen maar uit een zakje Haribo snoepjes en toen wij hun eerste jaar op school aankwamen met zelfgemaakte vlinders met een smartiedoosje in het midden, keken vooral de ouders mij verbaasd en soms zelfs afkeurend aan. ‘Nou, zo leg je de lat wel hoog voor andere ouders’ was een van de meer positieve reacties. Sindsdien zijn wij ook maar overgestapt op rolletjes of zakjes snoep om uit te delen op school en die zelfgemaakte verjaardagsmutsen laten we ook maar thuis.

collage heleen

Ballorig
Ook de feestjes worden enigszins anders gevierd. Niemand viert die eigenlijk thuis. Iedereen huurt de lokale village hall af voor een entertainer of de hele klas wordt uitgenodigd voor een ‘softplay’, een Engelse ‘Ballorig’. Koek happen of ezeltje prik met een paar vriendjes thuis is er niet bij. Cadeautjes worden op een grote stapel gelegd en neemt de jarige job later mee naar huis en pakt ze dan pas uit met de familie. Ik vond dit eerst nogal onbeleefd, maar zie hier nu wel het nut van in, omdat de jarige hierdoor veel meer tijd heeft om te genieten van het feestje en niet wordt afgeleid door cadeaus. Aan het einde van het feestje komt een bedankje aan de kinderen: de party bags. Die zitten vol met kleine cadeautjes en snoep en kinderen gaan niet naar huis voordat ze een party bag hebben ontvangen (wie is hier nu eigenlijk jarig)?

Origineel
Wij volgen de Britse tradities inmiddels gestaag en hebben nog nooit een feestje thuis georganiseerd. Toch proberen we wel af en toe wat originele elementen in te voeren, al zou ik die niet echt als Nederlands willen omschrijven. Zo hebben we inderdaad een feestje met een entertainer in de village hall gehad, maar hebben ook een feestje georganiseerd, waarbij de kinderen pizza’s gingen bakken en een jaar hebben we een kindercafé afgehuurd, waar we zelf spelletjes georganiseerd hebben.

Heleen 11

Tikkeltje Nederlands
Voor hun zevende verjaardag hebben we een rolschaats- en stepfeestje georganiseerd. Een tikkeltje origineel, maar de party bags staan al wel klaar, zodat we geen teleurgestelde Britse kindjes hebben. Als ik heel eerlijk zou zijn, zou ik stiekem wel graag eens een echt Nederlands feestje willen organiseren, met een echte speurtocht of thuis koekjes bakken. Misschien volgend jaar!

Woon je ook in het buitenland en wil je je kinderfeestjesverhaal met ons wil delen, mail ons dan: hiepenhoera1@gmail.com

 

 
3 thoughts on “Kinderfeestjes over de grens: Engeland

  1. Zo herkenbaar! Lekker doen wat je kinderen en jij; de bedoeling is toch het beste! Heel leuk verhaal en mooie foto´s van je prachtige kinderen!

    Like

Geef een reactie

