Wij presenteren: dé taart

taart

Bakken doe ik eigenlijk nooit, hoogstens twee keer per jaar wanneer mijn kinderen jarig zijn. De favoriete taart van mijn oudste zoon is trouwens al een paar jaar kwarktaart, dus dat kun je eigenlijk ook geen bakken noemen en inmiddels maakt hij die zelf. Ik ben nu eenmaal geen zoetekauw.

Nul bakervaring
Maar omdat ik wel heel erg van koken houd wil ik toch eigenlijk ook wel graag leren bakken, vandaar dat ik mezelf de uitdaging heb gegeven voor elk thema een taart te maken en als ik het kan met eigenlijk nul bakervaring dan moet het goed te doen zijn, toch?

De vorige keer had ik het mezelf heel makkelijk gemaakt door de favoriete taart van mijn jongste zoon te maken. Deze keer wilde ik het mezelf iets moeilijker te maken door een taart van biscuitdeeg te maken. Taarten van biscuitdeeg vind ik altijd heel lekker, maar ik had er nog nooit een zelf gemaakt. Ik ging op internet op zoek naar een recept, maar raakte al snel de draad kwijt met alle omrekentabellen aan ingrediënten afhankelijk van de maat van je vorm, daarop besloot ik toch maar een pak van Dr Oetker te kopen.

Eitje
Een eitje zou je denken, maar ik kreeg het voor elkaar om de eerste taart te laten mislukken. Ik had geen idee hoe je kunt zien dat de taart gaar is, dus ik had me aan de baktijd op het pak gehouden en hij zag er prachtig uit dus haalde ik hem uit de oven. Na een paar minuten begon hij in te zakken en werd duidelijk dat hij absoluut nog niet gaar was. Helaas kun je een biscuittaart niet weer terug zetten in de oven.

collage bakken

Poging twee was gelukkig een heel stuk beter geslaagd, maar omdat mijn vorm vrij groot was werd de taart niet erg hoog, dus bakte ik er nog een en deze was echt perfect (oefening baart kunst). Groot voordeel van twee taarten bakken is trouwens dat je er niet eentje hoeft door te snijden om hem te vullen. Ik koos voor bosbessen-/cassisjam en botercrème als vulling. Botercrème had ik trouwens ook nog nooit gemaakt en koos daarvoor ook weer de makkelijkste oplossing. Ik wilde mijn taart graag decoreren met botercrème en haalde mijn inspiratie hier vandaan.

collage vullen en besmeren

Om er een echte circustaart van te maken, ontwierp ik een speciale caketopper voor studio kisa. Het idee voor deze topper kwam door deze foto die ik tegenkwam tijdens mijn zoektocht op Google naar ideeën voor circusfeestjes. De kaarsje vond ik bij Xenos en de confetti is ook van Dr Oetker. Ik ben zelf erg tevreden met het resultaat en mijn kinderen zijn erg blij met hun toetje vanavond.

collage taart

Nog meer taartinspiratie nodig? Op pinterest hebben we weer een mooi bord gemaakt.
Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat jullie ervaring zijn met het bakken van verjaardagstaarten. Ik vind het zelf steeds leuker worden, laat je het weten in de comments?

Anne

3 thoughts on “Wij presenteren: dé taart

  1. Pingback: Een kijkje achter de schermen (slot) | Hiep en Hoera

  2. Pingback: Het circus verlaat de stad | Hiep en Hoera

  3. Pingback: Jammie taart! | Hiep en Hoera

Geef een reactie

