Een clown inhuren, hoe werkt dat eigenlijk?

LR-zassie-promofotoBij een kinderfeestje met het thema circus mag eigenlijk geen echte clown ontbreken. Maar wat komt er bij het inhuren van een clown allemaal kijken? Jerry van Dodewaard, alias Clown Zassie, vertelt.

Hoe ben je op het idee gekomen om op kinderfeestjes als clown op te treden?
Ik ben altijd al bezig geweest met goochelen. Vanaf de kleuterklas voor zover ik me kan herinneren. Toen ik een jaar of 15 was wilde ik gaan jongleren. Boek gehaald bij de bibliotheek, paar jongleerballen gekocht en zo mezelf geleerd te jongleren. Ballonvouwen: precies hetzelfde: boek gehaald bij de bieb, zak ballonnen en gaan. Met Koninginnedag ging ik eens voor de gein op een markt staan jongleren als nar. Naast geld in de pet kreeg ik ook de vraag of ik niet naar een andere markt wilde komen. Op die markt was een clown ingehuurd die net uit een clownsduo was gestapt, maar eigenlijk wel weer een duo wilde beginnen… En dus kwam de vraag of ik daar interesse in had. En zo begonnen wij met het bedenken van namen, ons uiterlijk en het regelen van optredens.
Een van de dingen waar je als clown het meest komt zijn toch wel de kinderfeestjes. Niet snel nadat we een advertentie hadden gezet volgde er een boeking: een kinderfeestje in Rotterdam. Inmiddels is dit alweer 17 jaar geleden.

Hoe reageren kinderen als je binnenkomt?
Dat verschilt per kind. Zeker op kinderfeestjes zijn de kinderen vaak al redelijk hyper en reageren ze in de regel enorm enthousiast. Het gebeurt natuurlijk ook wel eens dat kinderen het nog net even te spannend vinden. Dat kan natuurlijk. Ik probeer ze altijd zoveel mogelijk met rust te laten. Ik zal nooit op ze afstappen en als ouders ze naar voren duwen en ‘kom op joh… het is niet eng’ zeggen, doe ik een stap terug. Door ze dan met rust te laten, kunnen ze zelf de kat uit de boom kijken. Ze zien vanzelf dat het helemaal niet zo eng is en meestal zie ik de kinderen die in eerste instantie een beetje bang waren na 15 minuten het hardste roepen tijdens de show. Dat is altijd heel gaaf en natuurlijk een mooi compliment.

Welke acts doe je?
Ik heb verschillende acts: Clown Zassie, Sjaak de Piraat en ‘goochelaar’ Jerry de Ballonheer. Goochelaar tussen aanhalingstekens, omdat ik mezelf niet zie of verkoop als goochelaar, maar als komisch magisch entertainer.
Elke act heeft zijn eigen materialen, kostuums, karakters en verhaallijnen en ik bedenk  en ontwikkel ze allemaal zelf.

Welke act valt het meest in de smaak?
Dat is afhankelijk van het publiek. Heb je een groep met alleen jongens dan is de piraat wat meer voor de hand liggend. Heb je een groep met alleen meiden dan kiezen mensen eerder voor de clown of de goochelaar. De piraat wordt het meest geboekt, maar daar zijn er dan ook minder van dan van clowns… Ik word heel vaak ook meerdere keren ingehuurd… de ene keer als clown, het jaar erop als piraat.

Op je site staat dat je er liever niet te veel ouders bij wilt, waarom is dat?
Het heeft een praktische reden: zet een groep volwassenen bij elkaar en ze gaan met elkaar praten. Lopen van en naar de keuken/wc etc. Voor mij erg vervelend tijdens een show, maar ook voor de kinderen een zeer storende factor. Kinderen kunnen snel afgeleid zijn, dus hoe minder afleiding, hoe beter. Het draait om de kinderen en daar wil ik zo goed als kan mijn ding voor kunnen doen. Volwassenen elke paar minuten vragen of het wat zachter kan is niet ideaal. Heb je wel veel volwassenen – vaak gaat dat samen met een feest in een zaal – dan reken ik een toeslag en sleep ik een flinke geluidsset mee.

Als je besluit om een clown of goochelaar in te huren voor een kinderfeestje, waar moet je dan rekening mee houden?
Houd rekening met opbouwtijd. Ik merk vaak dat mensen denken: hij komt binnen en begint gelijk… Nee ik kom binnen, bouw de spullen op die ik nodig heb en dan kan ik pas beginnen. Sommige artiesten willen dit kunnen doen zonder dat er kinderen bij zijn (vooral vaak bij goochelaars).
Vraag ook altijd wat er nodig is aan ruimte en waar je zelf voor moet zorgen. Een toegankelijk stopcontact, een tafel, soms zelfs een ruimte om te verkleden. Zelf heb ik vaak alleen een stopcontact en voldoende ruimte nodig, maar dat verschilt per artiest. Woon je op een bovenwoning zonder lift: geef dit van tevoren aan. Sommige artiesten hebben alles in zware flightcases zitten… Die gaan daar liever geen trappen mee op. Als dat van tevoren bekend is, kan daar op ingespeeld worden en voorkomt dat een hoop gedoe op de dag zelf.
Ook niet onbelangrijk: een clown/goochelaar is geen babysitter. Hij komt om het publiek te entertainen, neemt je daardoor veel werk uit handen, maar je blijft als ouder/organisator zelf verantwoordelijk voor de kinderen. Ze zomaar achterlaten bij de clown/goochelaar gaat dus niet. Naast dat het voor de artiest lastig is – moet hij kinderen corrigeren tijdens de show gaat dat ten koste van de show – is het voor de jarige ook altijd veel leuker als papa en/of mama er ook bij zijn om te kijken/mee te doen.

Is er een keurmerk?
Voor zover ik weet is er geen keurmerk. Dit is in het verleden wel eens geprobeerd (artiestok.nl) door een aantal artiesten, maar dit was eerder een manier om geld te verdienen dan dat er daadwerkelijk meerwaarde/kwaliteit hing aan het keurmerk.

Merike

Beeld: © Clown Zassie Entertainment – www.clownzassie.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

One thought on “Een clown inhuren, hoe werkt dat eigenlijk?

  1. Pingback: Het circus verlaat de stad | Hiep en Hoera

Geef een reactie

