Cadeautip: kleuren voor het goede doel

Marky

In Nederland zijn kinderen vaak heel blij als ze niet naar school hoeven. In Guatemala niet, omdat dat vakantie vaak betekent dat ze weer aan het werk moeten, op de koffieplantage bijvoorbeeld. Maaike Dijkmans wil met haar Marky viltstiften ervoor zorgen dat kinderen in ontwikkelingslanden gewoon naar school kunnen. Want, wie een pakje stiften koopt, zorgt ervoor dat een kind een dag naar school kan. En als het aan Maaike ligt is dit nog maar het begin.

Hoe is Marky ontstaan?
Ik wilde de wereld een klein beetje blijer maken door simpele handige producten op de markt te zetten. Ik kom uit een ondernemersfamilie. We hebben een familiebedrijf dat wereldwijd schoenen ontwikkelt en verkoopt. Ik ben opgegroeid met productontwikkeling, beurzen draaien, samenwerkingen zoeken met klanten.

Wat is precies het doel van Marky?
Marky staat voor goede, simpele, nuttige producten ontwikkelen en als je deze koopt doe je ook iets goeds. Je helpt kinderen naar school. Goed doen kan zo simpel zijn. Mijn grote droom is dat door het succes van Marky er wereldwijd kindjes naar school geholpen worden en dat in de westerse wereld kinderen meer weten van armoede, ontwikkelingssamenwerking en je naasten helpen.

Hoe ben je op het idee gekomen om stiften te verkopen?
Omdat ik stiften zo eenvoudig vind. Iedereen met kinderen heeft het nodig. Kinderen vinden het altijd geweldig om te krijgen. Ik ken geen kind dat nooit stiften gebruikt. Klei is specifieker vind ik. En de boodschap kinderen kleuren kinderen naar school is zo makkelijk te begrijpen. Uiteindelijk komt er een hele productlijn van Marky.

Wie houdt in de gaten of het geld goed terecht komt?
Ik doe dat. Ik selecteer de stichtingen waar ik mee samenwerk heel nauwkeurig. Ik heb zelf in stichtingsbesturen gezeten dus ik weer heel goed waar ik op moet letten. Niños de Guatemala, de eerste stichting waar ik mee samenwerk is een prachtige organisatie die geweldig goed in elkaar zit.

Heb je een voorbeeld van hoe er door kansarme kinderen wordt gereageerd als ze naar school kunnen?
Een mooi verhaal is het volgende. In Guatemala zijn de scholen in de maanden november en december gesloten, de zogenaamde vakantie periode. In Nederland zijn kindjes blij. Tijdens de laatste schooldag in Guatemala wordt er heel veel gehuild. Want deze kinderen weten dat ze moeten werken, mee naar koffieplantages, op straat dingen verkopen. Op school kunnen ze kind zijn zoals kinderen hier in Nederland. Thuis is het een ander verhaal.

En hoe wordt er in Nederland gereageerd door kinderen die de stiften cadeau krijgen? Kinderen vinden Marky een geweldig cadeau. Mijn dochter Luz van 10 heeft net een spreekbeurt over Marky gehouden. Heel erg leuk en zo goed ontvangen ook. Het verhaal wordt goed begrepen en kinderen vinden de stiften en ook de kleuren erg fijn.

Blijft Marky bij stiften of wordt het assortiment nog uitgebreid?
Ik ben bezig met een kleurboek met 20 ansichtkaarten te ontwikkelen samen met de Kunstacademie Rotterdam en ik ben met kleurpotloden bezig. Marky wordt dus een assortiment van producten.

Een pak Marky viltstiften kost 9,95 euro.

Geef een reactie

