Duizenden parels in het bos

Kinderfeestje in de natuur
Ghisêl Crielaard twitterde: ‘ook zo’n zin om naar buiten te gaan nu het lente wordt? Boek een kinderfeestje en informeer naar de mogelijkheden! Aha, dachten wij! Daar moeten we het fijne van weten! En dus vroegen we Ghisêl van Natuur leer je buiten naar de details.
 
Waarom organiseer je kinderfeestjes in de natuur?
Ik kom zelf graag buiten en vind het heerlijk om dingen te ontdekken buiten. Dat vinden kinderen ook super leuk, dus daarom lekker samen op pad.
 
Er zijn twee thema’s: Speuren naar diersporen en Overleven in het bos. Kun je er iets over vertellen.
Speuren naar diersporen: meestal begin ik met de vraag of de kinderen weten welke dieren er in het bos leven. Als we dan een aantal dieren hebben gehoord/verzonnen gaan we op zoek naar de sporen van deze dieren. Bij kleine kinderen werk ik ook wel eens met kaartjes, zodat iedereen naar zijn eigen dier op zoek gaat. In de wintermaanden vinden we meer sporen dan dieren. En bij sommige dieren proberen we ze via een spel/opdracht na te doen. Of leer ik de kinderen eerst hoe ze goed moeten leren kijken/zoeken.
Bij Overleven in het bos proeven we van verschillende planten, maken we kruidenboter, maken we katapulten of bouwen we een hut. Net wat de jarige wil en wat in het seizoen past.
Hoe lang duurt het?
Een feestje duurt ongeveer twee uur. Als de ouders ervoor kiezen om de cadeautjes in het bos uit te pakken, dan duurt het iets langer.
 
Wat steken kinderen er van op?
Dat er in een bos veel meer te zien en beleven is dan je verwacht. Kinderen zijn vaak verrast dat ze meer hebben gezien in het bos dan als ze met hun ouders gaan wandelen. Ik weet bijvoorbeeld een vossenhol, mierenhopen of ransuilen te vinden.
 
Wat doe je als het regent? Ik kan me voorstellen dat je dan een hoop gemopper krijgt van kinderen.
De ouders beslissen of een feestje doorgaat of niet. Ik heb afgelopen seizoen twee feestjes met wat regen gedaan en eerlijk gezegd hebben de kinderen er weinig van mee gekregen. De regendruppels gaven een geweldig schouwspel toen de zon doorbrak. Het leek alsof we duizenden parels in het bos zagen.
 
Kun je een leuke herinnering aan een van de feestjes met ons delen?
Ik mocht een indianenfeestje begeleiden in de herfst. Ik had kartonnen stroken mee naar het bos genomen en toen hebben we van Amerikaanse eikenbladen indianen tooien gemaakt. Die waren echt supermooi geworden, helemaal als het zonnetje door de bladeren scheen.
Of het het feestje in de regen: de dames van een jaar of 9) konden de enorme plassen echt niet weerstaan.
En wat ik altijd mooi vind om te zien is dat kinderen die bang zijn voor alle kleine dieren, uiteindelijk toch vaak een kever of rups durven vast te houden.
 
Je organiseert de feestjes in de omgeving van Breda, wat moet ik doen als ik daar niet woon, maar wel zo’n leuk feestje wil?
Ik ben aangesloten bij Natuur is een Feest. Zij hebben feestjesgevers in heel Nederland.
 
Hoe duur is het?
Een kinderfeestje kost € 100,= voor 8 kinderen. Elk kind extra kost € 7.50.
One thought on “Duizenden parels in het bos

  1. Pingback: Partytime: spring is in the air! | Hiep en Hoera

Geef een reactie

