Superfeestelijk: de cupcaketaart!

Cupcaketaart

Mijn oudste zoon Sam vierde zijn vijfde en zesde verjaardag in Moskou. Het regelen van een taart bleek daar toch wel iets lastiger te zijn dan hier in Nederland (heb er ook nooit echt lekker brood kunnen vinden).
De eerste keer kocht ik voor hem in de enorme supermarkten die ze daar hebben een Disney piratentaart, de taart zag er prachtig uit maar de smaak was niet echt geweldig. Het jaar erop had ik nog steeds geen goede bakker gevonden dus besloot ik zelf iets te maken en dat pakte verrassend leuk uit.
De taart voor de zesde verjaardag van Sam wil ik in deze blog graag met jullie delen.

collage 1

Ik besloot het mezelf niet al te moeilijk te maken en bakte een heleboel cupcakes.
Zoals jullie inmiddels misschien wel weten ben ik niet echt een bakker. Cupcakes is het enige baksel dat ik met enige regelmaat (twee keer per jaar)  maak omdat mijn kinderen ze graag op school trakteren.
Voor een makkelijk recept val ik graag terug  op ‘Hoe word ik een goddelijke huisvrouw’ van Nigella Lawson, maar elk recept voor cupcakes is uiteraard prima (en als je helemaal geen zin hebt om te bakken kun je trouwens prima een hele lading cupcakes kant en klaar kopen).
(Omdat we deze maand als  thema lente  hebben, nam ik de leuke kaarsjes een stekers meteen mee toen ik ze bij de Action tegenkwam, zie foto links)

collage 2

Deze keer had ik een fijne assistent bij het bakken. Mijn jongste zoon Kian hielp graag een handje mee. Naast een heleboel cupcakes heb je ook glazuur nodig, ik maak dit altijd graag van poedersuiker met citroensap in plaats van water, anders wordt het me echt te zoet. Hoeveelheden is altijd een beetje schatten, glazuur moet niet te dun zijn maar ook niet te dik, het is bedoelt als lijm om straks de snoepjes mee vast te plakken.

collage 3

Hiermee zijn eigenlijk de belangrijkste voorbereidingen klaar.
Nu komt het leukste het maken van deze taart is meteen een activiteit voor het kinderfeestje, twee vliegen in een klap dus.

Omdat er op het feestje van Sam destijds nogal veel kinderen waren, had ik de groep in twee gesplitst (of dit nodig is, is natuurlijk afhankelijk van het aantal gasten dat je hebt). Ik had de tafel vrolijk gedekt en allerlei bakjes met versieringen neergezet en natuurlijk bakjes met glazuur (werk je met meerdere groepen zorg dan dat je alles dubbel hebt, zodat de tweede groep het niet met de restjes van groep 1 hoeft te doen).

collage 4

Ik liet elk kind twee cakejes versieren (en had voor ieder ook alvast een cakeje dat ze op mochten eten). Toen ze klaar waren verzamelde ik alle cakejes en terwijl de kinderen spelletjes aan het doen waren bouwde ik van de cakejes een mooie toren die ik vol stak met kaarsjes. Met alle kaarsjes aan zag het er spectaculair  uit! Bij het opeten ging elk kind op zoek naar zijn aandeel aan de taart (heel grappig) en gaven ze elkaar ‘hun’ taartje cadeau. Al met al een hele feestelijke taart die bijna elk kind lust (ook zo’n probleem dat ik regelmatig heb meegemaakt; kindjes die de taart niet lusten) en heel goedkoop om te maken.

2016-03-09 16.16.13

Anne

6 thoughts on “Superfeestelijk: de cupcaketaart!

  1. Pingback: In een handomdraai een superfeestje | Hiep en Hoera

  2. Pingback: Partytime: spring is in the air! | Hiep en Hoera

  3. Pingback: Hiep en Hoera! 1oo blogs! | Hiep en Hoera

  4. Pingback: Jammie taart! | Hiep en Hoera

  5. Pingback: Checklist voor een topfeestje! | Hiep en Hoera

Geef een reactie

