BORAshop: een feestje van papier

inpakken

Helemaal verliefd werden we op het werk van Deborah van Leijgraaf toen we haar stand tijdens show up spotten. En wat een leuk mens is Deborah van By-Bora.com! Hoog tijd dus om haar op ons blog voor te stellen.

Wij leerden je kennen door BORAshop, maar dat is niet het enige dat je doet.
Naast mijn winkel/ontwerpstudio ben ik een druk bijtje en vind veel te veel dingen leuk! Ik heb altijd graag getekend en ben daarom de kunstacademie gaan doen.
Na de academie ben ik direct als freelancer aan het werk gegaan in opdracht van uitgeverijen voor schoolboeken, prentenboeken en kindertijdschriften.
Ik heb 3 kindjes: een zoon en 2 dochters (9, 5 en 2 jaar). Met hen ben ik graag in weer; er liggen altijd potloden en stiften op tafel; dus er wordt hier thuis veel getekend.
Verder betrekken zowel mijn man als ik ze graag bij het koken, naaien, tuinieren en zijn we af en toe te vinden in het bos.

doran 4 jaar collage
Waar haal je je inspiratie vandaan?
Vooral van mijn kindjes; als zij iets leuk vinden dan maak ik voor hen daar graag plaatjes van; zo ontstaat er vaak van alles wat ook toepasbaar is voor opdrachten.
Toen mijn zoontje gek was van autootjes en ik voor zijn kamer een behang maakte werd datzelfde patroontje opgepikt door een stoffenfabrikant… ondertussen zijn er heel wat jongetjes die in een shirtje van datzelfde patroontje rondlopen 🙂
Verder ben ik altijd in mijn hoofd bezig met ideetjes te bedenken en als ik ergens een mooi kleurtje een leuk thema of een mooie vorm zie probeer ik het te onthouden en er een eigen sausje overheen te gieten. Deze inspiratie kan dan komen uit de natuur, een oude foto, een plaatje uit een kunstboek, de rommel op mijn bureau, een liedje, enz..  Ideeën komen vaak bij me op als ik ’s ochtends wakker word.

collage taart
Op Hiep en Hoera houden we ons bezig met kinderverjaardagen in de breedste zin, dus van cadeau tot after party. Welke van jouw producten passen bij een kinderfeestje?
Ik verkoop kaarten; veel daarvan zijn geschikt als verjaardagskaart of leuk om te gebruiken als uitnodiging.
Maar ik  ontwerp ook inpak/knutsel papier. Deze papiervellen zijn dubbelzijdig bedrukt en zijn daarom heel erg leuk om mee te knutselen; zo heb ik er zelf een slinger van gemaakt voor het feestje van mijn dochter. Maar natuurlijk kun je er ook een mooi cadeau mee inpakken.
Ik heb ook een collectie van kaarten en inpakpapier gemaakt die ingekleurd kan worden. Daarachter zit het idee dat cadeaupapier en/of de kaart niet hoeft worden weggegooid, maar nogmaals gebruikt kan worden als kleurplaat. Ook een leuke tip als traktatie/ cadeautje met een setje kleine kleurpotloodjes erbij! Of natuurlijk om te gebruiken als activiteit op een kinderfeestje.

jurkje
Maak je zelf veel werk van de verjaardagen van je kinderen?
Ja bij elke verjaardag ontwerp ik voor hen een uitnodigingskaart en vaak maken we dan met dezelfde afbeelding ook een traktatie.
En als de tijd het toelaat en ik heel enthousiast wordt dan laat ik er een stofje van printen om er een feest jurkje/blouse van te naaien.

Heel erg leuk vinden we je dubbelzijdige cadeaupapier/knutselpapier, mooie grote vellen van een hele fijne kwaliteit. Dit papier hebben we zelf gebruikt voor de molentjes voor de gezonde traktatie diy. Hoe ben je op het idee gekomen om die te gaan maken?
Ik ontwierp al een tijdje patronen voor stof en behang. Deze patroontjes zijn uiteraard ook erg geschikt voor cadeaupapier. Na wat speurwerk op internet vonden we een drukker die mooie vellen dubbelzijdig voor ons kon drukken.
Onze eis daarbij was wel dat het op 100% gerecycled papier gedrukt moest zijn zonder schadelijke inkten. Dat is gelukt! Het is altijd weer leuk om een nieuw idee te laten maken naar iets tastbaars. Langzaam breidt onze collectie zich steeds meer uit.

collage trakteren
Heb je plannen om in de toekomst je illustraties op nog meer producten te gaan gebruiken?
Ja zeker, maar het blijft altijd lastig om als kleine zelfstandige grote investeringen te doen. Grote bedrijven laten producten vaak in grote oplage in Azië maken.
Ik verkoop liever bijzondere producten in kleine oplage die lokaal gemaakt zijn…dat maakt het nog lastiger.

En heb je al een idee wat dat voor soort producten zullen zijn?
Deze producten zullen aansluiten op de producten die we al hebben zoals kinderkamer accessoires, stationary en natuurlijk ga ik weer nieuwe ontwerpen voor kaarten, posters en knutselpapiertjes maken.

zelfportret.jpg

One thought on “BORAshop: een feestje van papier

  1. Pingback: Blogs met een gouden randje | Hiep en Hoera

Geef een reactie

