Vier tips voor het opstellen van een verlanglijstje

Verlanglijstje

Foto: Merike Woning

 

Toen ik voor de tweede verjaardag van mijn zoon een verlanglijstje opstelde via lijstje.nl, zei een vriendin tegen me: zeg, mag hij ook nog gewoon leuk speelgoed hebben er staan alleen maar educatieve cadeaus op! Oeps, inderdaad, ze had gelijk. Dat was helemaal niet mijn bedoeling. Ik wil mijn kind toch ook met een race-auto door de kamer zien hollen en niet alleen maar met puzzels waar je iets van opsteekt zien spelen?

Ik moest aan deze anekdote denken toen ik Het Grote Verjaardagsboek van Chantal Bonefaas las. Zij geeft een paar heel bruikbare tips over het samenstellen van een cadeaulijstje. Daar komen ze:

  • Het kan heel handig zijn om samen het verlanglijstje samen te stellen. Omdat: je kind leert nadenken over wat het wel en wat het niet leuk vindt. En niet in de laatste plaats omdat het zijn of haar mening leert geven.
  • Leg uit waarom het ene cadeau wel kan en het andere niet. Kinderen hebben namelijk geen benul van hoe duur sommige dingen kunnen zijn en vraagt dan ook zonder scrupules om een tv én een spelcomputer.
  • Oké, misschien zijn niet alle cadeaus op het lijstje je naar de zin, maar willig op zijn minst een onzinnige hartenwens, zoals Chantal dat zo mooi zegt, in. Een kind kan namelijk erg teleurgesteld zijn als je hem of haar iets geeft wat het eigenlijk niet wil…
  • Koop ook iets wat niet op het lijstje staat. Een verrassingscadeau vergroot het uitpakplezier.

Hoe zat het ook weer met lijstje.nl? Lees hier het blog.

 

One thought on “Vier tips voor het opstellen van een verlanglijstje

  1. Pingback: Checklist voor een topfeestje! | Hiep en Hoera

Geef een reactie

