DIY: Bouw je eigen stad!

DIY Stad

Foto: Studio Kisa

In een van onze eerste blogs lieten we al weten dat het handig was om wc-rollen te sparen. Inmiddels heb ik zelf een flinke voorraad. Hoog tijd dus om daar eens wat mee te doen. Op het pinterestbord dat Gea van Sien en co maakte voor ons thema stad zag ik een heel leuk idee om met wc rollen een stad te bouwen. Dit leek me een  knutselproject dat je ook prima als activiteit voor een kinderfeestje kunt gebruiken. Hoe je het maakt? Ik leg het je stap voor stap uit.

collage 1

Je hebt allereerst een heleboel wc-rollen nodig. Handig is als je deze eerst wit verft. Ik heb er deze keer voor gekozen om dat met latex en een schilderskwast te doen. Dat gaat lekker snel. Voor de kroontjes diy die ik voor ons prinsessenthema had gemaakt gebruikte ik acrylverf en een penseel, dan ben je een heel stuk langer bezig. Handig is om dit van te voren te doen.

collage 2

Op een groot vel papier tekende ik met behulp van een bord en een kommetje een rotonde. Daarna maakte ik met behulp van een liniaal wegen. Makkelijk is om even een speelgoedautootje te pakken om te kijken hoe breed de weg moet zijn. Met zwarte acrylverf kleurde ik de wegen in.

collage 3

De witte vlakken vulde ik in met acrylverf. Maar dit kun je natuurlijk op allerlei manieren doen (met stiften, potloden, papiersnippers bijvoorbeeld). Dit is heel leuk om door de kinderen op het feestje te laten doen zo kunnen ze hun eigen plattegrond van een stad maken.

collage 4

Nadat de wc-rollen droog waren heb ik ze allemaal in een basiskleur geschilderd. Je kunt dit van te voren doen of deze stap overslaan en de kinderen meteen op de witte ondergrond laten tekenen.

collage 5

Daarna heb ik ramen en deuren op de rollen getekend. Dit kan met verf. Maar ook prima met bijvoorbeeld tip-ex. Of een dikke stift. Natuurlijk kun je ook kleurpotloden, stickers of papier gebruiken. Zolang het maar ramen en deuren zijn (en misschien plantenbakken, luiken, gordijnen etc.).

collage 6.jpg

Als alle rollen klaar zijn knip je ze in met een scherpe schaar zodat je kunt gaan stapelen en de meest fantastische bouwwerken kunt samenstellen.

collage 7.jpg

Om de stad nog wat verder aan te kleden heb ik met pijpenraggers, rietjes en een beetje play-doh boompjes gemaakt. Rol de pijpenraggers (te koop bij bv Action) op, steek het uiteinde in een rietje en trek hem weer een beetje uit zodat je een soort bolvorm krijgt. Knip het rietje vrij kort af en steek in een bolletje klei zodat het boompje blijft staan.collage 8.jpg

Als alle onderdelen klaar zijn kun je de stad opbouwen. Omdat de wc-rollen niet gelijmd zijn kun je steeds weer andere gebouwen samenstellen. Zorg voor een bak met speelgoedautootjes  en spelen maar!

Anne

3 thoughts on “DIY: Bouw je eigen stad!

  1. Pingback: We swingen de stad uit! | Hiep en Hoera

  2. Pingback: Blogs met een gouden randje | Hiep en Hoera

Geef een reactie

