Zo blij, we hebben er een geitje bij! (kadotip)

koe.jpgJoehoe, we hebben een interview met illustratrice Iris Deppe van het prentenboek van het jaar: ‘We hebben er een geitje bij’. We zijn dol op haar tekeningen en de avonturen van hoofdpersoon Mik. Het jongetje gaat naar de kinderboerderij om het juistgeboren geitje te bezoeken. Superleuk als cadeautje!

We hebben er een geitje bij is verkozen tot prentenboek van het jaar. Hoe blij was je?
Het was echt een enorme verrassing, want dit boek is het allereerste prentenboek waar ik illustraties voor heb mogen maken, dus je kunt je voorstellen dat ik echt een gat in de lucht sprong, zo blij was ik!

Hoe ging de samenwerking met de schrijfster van het boek Marjet Huiberts? Was er eerst het verhaal en toen de tekeningen of ging het gelijk op?
Marjet had eerst het verhaal geschreven en uitgeverij Gottmer had haar aan mij gekoppeld en dat is dus een perfecte match gebleken. De samenwerking met Marjet was namelijk erg fijn. Ze stuurde me regelmatig e-mails waarin ze vertelde hoe blij ze was met de illustraties. Dat werkte erg motiverend en ook vanwege het fijne contact met uitgeverij Gottmer verliep het illustreren van dit boek ontzettend soepel en natuurlijk.

Ben je zelf veel naar een kinderboerderij geweest om inspiratie op te doen?
Vroeger ging ik vrij regelmatig naar de kinderboerderij, dat was altijd erg spannend, vooral het voeren van de jonge geitjes. De jonge geitjes konden vaak ook sabbelen aan je kleren en dat vond ik vroeger weleens griezelig. Inmiddels niet meer hoor.
Voor dit boek ben ik niet zozeer bij een kinderboerderij gaan kijken, maar heb ik veel inspiratie geput uit mijn eigen jeugdherinneringen. Mijn opa en oma hadden een boerderij en ik heb hun boerderij en alle natuur eromheen gebruikt als inspiratiebron voor dit boek.

Inmiddels zijn er twee andere delen uit over de avonturen van Mik?
Zeker: ‘Dag meneer, hebt u een hond?’ en de nieuwste heet ‘Beestje, kom je op mijn feestje?’ En het zou heel goed kunnen dat er binnenkort gewerkt wordt aan een nieuw deel!

Hoe waren vroeger jouw eigen kinderfeestjes?
Die vierde ik vroeger meestal samen met mijn jongere zusje, omdat ze vijf dagen later jarig is dan ik, dus er waren vaak veel kinderen. Wij zijn beiden opgegroeid op een Caribisch eiland, St.Maarten genaamd, dus vaak vierden we onze feestjes op het strand of buiten in de tuin, het was namelijk bijna altijd lekker weer. Aangezien we jarig zijn in april gebeurde het weleens dat onze verjaardagen rond Pasen viel. Dat was erg leuk, dan konden we eitjes schilderen en zoeken en maakten we konijnenmaskers van karton, glitters en oude eierdozen.

Heb je nog een leuke tip voor een kinderfeestje?
Zelf vond ik het altijd erg leuk om iets creatiefs te doen op een kinderfeestje. Dus een masker maken of je eigen taartje of cupcake versieren viel altijd goed in de smaak. Ook speurtochten waren te gek. Dan hadden mijn ouders ergens een schat verstopt en moest je lintjes in de tuin vinden en vervolgens de taken of aanwijzingen die bij de lintjes hingen uitvoeren en kwam je uiteindelijk bij je schat (meestal een kistje met snoep) terecht. Hele goeie herinneringen!

 

One thought on “Zo blij, we hebben er een geitje bij! (kadotip)

  1. Pingback: Wat was het leuk op de boerderij! | Hiep en Hoera

Geef een reactie

