Jammie taart!

taart

Misschien weten jullie nog dat ik mezelf de uitdaging had gesteld elk thema een taart te maken. (voorbeelden daarvan vind je hier, hier en hier). Voor ons vorige thema zomer had ik besloten dat het een Pavlova moest gaan worden, lekker zomers met veel vers fruit. Maar ik zag er een beetje tegenop, hoorde de wildste verhalen over instortende merengue en niet stijf wordend eiwit, dus ik bleef het maar voor me uitschuiven tot het thema zomer opeens voorbij was. Toch ga ik een uitdaging niet graag uit de weg en daarom in de herkansing bij het thema sport en spel: de Pavlova (bij sport denk ik trouwens ook snel aan Nederland, dus een taart in rood wit en blauw past natuurlijk prima binnen het thema đŸ˜‰ ). En was het nu echt zo moeilijk?

ingredienten

De belangrijkste ingrediënten die je nodig hebt zijn: eiwitten, suiker, azijn, maizena, slagroom en fruit naar keuze. Het recept haalde ik van 24kitchen, je vindt het hier inclusief een leuk filmpje van Rudolf.

Merengue

Het allerbelangrijkste en het moeilijkste gedeelte van een Pavlova is de merengue. Hiervoor moet je eerst eieren scheiden, het recept van Rudolf gebruikt 6 eieren dat heb ik ook gedaan, maar bleek achteraf wel erg veel.

Bij het scheiden van eieren is het erg belangrijk dat de kom waarin je ze gaat kloppen vetvrij is en dat er absoluut geen eigeel bij het eiwit zit. Ik gebruikte twee kommetjes om de eieren te scheiden en elke keer als dat goed gegaan was deed ik het eiwit in mijn grote beslagkom (op die manier voorkom je dat het bij ei 5 misschien misgaat en je weer helemaal opnieuw moet beginnen).

Als je alle eiwitten hebt begin je met het opkloppen van de eiwitten, tijdens het kloppen voeg je geleidelijk 300 gram suiker toe. In een glaasje meng je een theelepel maizena met een theelepel azijn en ook dit mengsel meng je door de eiwitten (dit zorgt ervoor dat de merengue in het midden lekker kleverig blijft). Je zult merken dat het eiwit steeds steviger wordt en wanneer je de kom ondersteboven kunt houden zonder dat er iets uitvalt is de merengue klaar.

Ik had de oven al voorverwarmd op 120 graden en toe de merengue klaar was heb ik hem in drie delen op bakpapier gestort, want ik wilde graag een taart in laagjes maken. Vervolgens zet je de merengue 2,5 uur in de oven en wanneer die tijd voorbij is draai je de oven uit maar laat je de merengue rustig afkoelen (in de oven dus).

 

aardbeien

Deze keer kreeg ik hulp van mijn lieve assistent Kian die de aardbeien in plakjes sneed (en alvast de helft opat). Terwijl ik slagroom opklopte. Ik deed  trouwens maar een heel klein beetje suiker bij de slagroom omdat er in de merengue al veel suiker zat. Ook het fruit heb ik niet verder gezoet. Dit bleek een hele goede keuze, de taart was precies goed.

stapelen

Stapelen maar!

Onderop kwam de grootste merengue, gevolgd door een laag slagroom met daarop de aardbeien,weer een merengue, slagroom en aardbeien en toen de laatste merengue, slagroom, aardbeien en deze keer ook blauwe bessen. Mooi rood wit blauw dus.

opetenSmullen maar! (ik maakte de taart toen het 30 graden was dus we moesten hem snel opeten, hij begon te smelten, maar dat was absoluut geen straf)

Was het echt zo moeilijk?

Absoluut niet, het was de makkelijkste taart die ik ooit heb gemaakt (en een van de allerlekkerste). Wel is het zo dat je hem meteen moet eten nadat je hem in elkaar hebt gezet, want door de slagroom en het fruit wordt de merengue klef en verliest zijn lekkere knapperigheid. Maar de merengue zelf kun je de dag van te voren maken (zolang je er maar niets op doet) en het fruit en de slagroom kun je klaar hebben staan, het in elkaar zetten kost een paar minuutjes, dus dat is prima te doen op een feestje.

Persoonlijk vind ik het echt een aanrader en nu ik over mijn angst heen ben ga ik hem zeker vaker maken, want hij is echt heel erg jammie!

Anne

Bewaren

One thought on “Jammie taart!

  1. Pingback: En de winnaar is….. | Hiep en Hoera

Geef een reactie

