Papiergoed: liefde voor creativiteit en fantasie

imageAngema Romijn is de vrouw achter Papiergoed, een ontzettend leuke webwinkel die speelgoed van papier maakt. De Verzinfabriek, Het Grote Creatieven Kwartet, Alle gekheid op een stokje… Waar ze het allemaal verzint? Onder de douche! Een interview.

Wat doet Papiergoed precies en waar staat het voor?
Creativiteit is één van de mooiste eigenschappen die we als mens hebben. Het bedenken van dingen die er niet zijn. Het is daarom jammer dat we in een systeem leven die kinderen creativiteit juist afleert. Het is moeilijk om creativiteit op waarde te schatten of te stimuleren. Soms lachen we er een beetje om, maar in veel gevallen leren we het de kinderen simpelweg af. Bij sport, muziek of met schoolvakken is dat wel anders.
Terwijl creativiteit, in een steeds sneller veranderende wereld, steeds belangrijker wordt. Einstein zei het niet voor niets; ‘wetenschap brengt je van A naar B, verbeeldingskracht brengt je overal’.

Maar hoe geef je de liefde voor creativiteit en fantasie door aan kinderen? Zonder de zorg voor onze planeet uit het oog te verliezen? ‘Ik ga zelf speelgoed ontwerpen en maken’, dacht ik. Vanuit die uitgangspunten ontwerpt Papiergoed met veel ­plezier en liefde het mooiste en leukste speelgoed van papier. Met bio-inkten gedrukt op FSC-papier, en productie 100% in Nederland, missie behaald, denken wij zo!

Wat zijn specifieke Papiergoeditems voor een verjaardagsfeestje?

Een verjaardagsfeestje begint met misschien wel de leukste vraag van het jaar ‘Kom je op mijn feestje?’ Bij tien verschillende thema’s hebben we uitnodigingen ontworpen, dus de kans dat het juiste thema erbij zit is wel heel groot. Op je verjaardag draag je onze feestmuts (tot 5 jaar) en maak je de gekste foto’s met ‘Gekheid op een stokje’  En natuurlijk is De Verzinfabriek super leuk voor een feestje. Schrijf, teken, speel of film samen een eigen verhaal! Voor de schrijvers onder ons: Laat iedereen na elkaar 1 regel schrijven. Probeer het verhaal steeds een gekke draai te geven! Je kunt ook afspreken dat je de opdracht niet aan je medespelers bekend maakt. Kun jij ‘m wel in het verhaal laten ­voorkomen? Of maak met zijn allen een stripverhaal.

 Je ontwerpt zelf. Wanneer weet je: dit is goed?
Ehm ja daar vragen jullie wat, dat is inderdaad moeilijk. Maar ontwerpen doe ik niet alleen. Wij hebben altijd een stagiair, mijn man (ook ontwerper) kijkt mee, onze tekstschrijver denkt mee en we brainstormen graag met kinderen. Maar dan is nog niet bepaald wanneer het af is. We maken een planning. Tijdens de voor- en najaarsbeurs willen we twee nieuwe producten presenteren. Dus zoveel weken daarvoor moet het getest zijn door kinderen, dan wat tijd inplannen voor aanpassingen en zoveel weken voor de beurs naar de drukker. Maar het is natuurlijk wel pas af als wij tevreden zijn met het resultaat.
image
Over De Verzinfabriek: hoe ben je erop gekomen?
Eigenlijk zou mijn werkplek onder de douche moeten zijn… Op vakantie in Frankrijk zag ik een meisje elke dag schrijven. Als kind hield ik ook van schrijven als het maar met een opdracht was. Een opstel, een boekbespreking, een verhaal aan de hand van een opdracht, maar gewoon zomaar een verhaal verzinnen uit het niets, dan wist ik niet waar te beginnen. Dus moest er een oplossing bedacht worden voor ‘Waar te beginnen?’, en toen ging het onder de douche heel snel. Wat heb je nodig? Een locatie, een hoofd- en bijrol en een voorwerp. En als je er dan meer hebt, dan is je verhaal elke keer anders. Struikelend over mijn woorden vertelde ik dat vervolgens aan mijn man, en die vond het een goed idee. Zo is het idee ontstaan, maar dat is wel nog maar het begin. Brainstormend en testen met kinderen brengt ons zoveel verder. Zo kwamen we op twee versies (4 tot 8 en 8 tot 14 jaar), opdrachtjes en eigenschappen. En tof toch dat De Verzinfabriek voor zoveel meer wordt gebruikt dan alleen op je kamer schrijven van verhalen? Kinderfeestjes, op scholen, bij kinderen met een taalachterstand, om filmpjes te maken bij de BSO…
image
Je maakt echt superleuke dingen, als je nu een favoriet mag noemen, welke is dat?
Haha, dat is net zoiets als vragen wie je leukste kind is 😉 Maar ik zal de vraag niet helemaal ontwijken. Uit ‘Het Grote Creatieven Kwartet’: Audrey Hepburn en Iris Apfel, uit De Verzinfabriek: de oppas en de rockster, bij de uitnodigingen de ridder en bij de Kapselknipkaarten het meisje met de rode haren. Ik weet niet helemaal waarom dit mijn favorieten zijn. In sommige gevallen omdat ze moeilijk waren en ik blij ben met hoe ze geworden zijn en soms juist omdat het ontwerp in 1 keer stond.
image
Op de beurs Show Up zagen we een paar nieuwe producten, waaronder de kapselknipkaarten. Wat onwijs leuk bedacht! Vertel!

Ken je nog die kaartjes van vroeger, dat je met een kettinkje een rare neus kon maken. Hoe raarder, hoe beter. Toen ik die weer zag viel bij mij een kwartje. We hadden al vaker de vraag gehad om meer kaarten op de markt te brengen, maar we moesten wel een manier vinden om er iets creatiefs mee te kunnen doen, het moest immers bij Papiergoed passen. In plaats van een rare neus kun je natuurlijk ook rare kapsels bedenken. Een enorme bos krullen, twee lieve staartjes, een kuif… krijg je ook al zin om te knippen?

Dan nog dit: Papiergoed vraagt aandacht voor het volgende: ‘Wij hebben nog een droom, droom jij met ons mee?’
Geef een reactie

