De ultieme appeltaart?

ultieme-appeltaart

Voor het thema herfst hoefde ik niet erg lang na te denken over het soort taart dat ik wilde gaan maken: een appeltaart. Met alle appels die rijp zijn in de herfst vind ik dit toch wel een ultieme themataart deze keer.

Nu heb ik wel vaker appeltaart gebakken dus wilde ik het iets uitdagender voor mezelf maken en eens een ander soort appeltaart maken. Op facebook kwam ik een paar weken geleden een post tegen voor the best apple pie ever (het originele recept vind je hier) heb het linkje meteen opgeslagen omdat ik wel eens wilde weten of dat echt zo is. Het is in ieder geval een Amerikaanse appeltaart en dat is weer iets heel anders dan hoe wij een appeltaart maken.

Gisteren ging ik met het recept aan de slag en ik deel graag mijn ervaringen met jullie.
Allereerst printte ik het recept uit want alle maten en temperaturen zijn Amerikaans dus die moest ik eerst omrekenen, gelukkig zijn daar heel veel sites voor te vinden waar dat heel makkelijk gaat.
Het deeg voorbereiden.
Je begint met ongeveer 325gr bloem (21/2 cups, ik heb toevallig cup maten in huis dus ik hoefde niks af te wegen), een pakje roomboter (250gr) en een theelepel zout in een beslagkom.
Met twee messen snijd je de boter in stukjes en vermengt het zo met de bloem en het zout (niet kneden). Als de boter heel klein is gesneden voeg je een theelepel azijn, een losgeslagen ei en 120ml koud water aan de kom toe. Dit mengsel meng je door elkaar (niet teveel kneden, het moet geen glad deeg worden, klontjes zijn juist goed.
Uitrollen.
Verdeel de bal in 4 gelijke delen, voor deze appeltaart heb je 2 delen nodig, de andere twee kun je een andere keer gebruiken (de hoeveelheden zijn wat lastig te halveren maar dat zou je natuurlijk ook kunnen doen).
Neem een stuk bakpapier en bestuif deze met bloem (vergeet de bloem niet, had ik de eerste keer wel gedaan en ik kreeg met geen mogelijkheid het deeg meer van het bakpapier af, gelukkig had ik teveel gemaakt), leg een bol erop en rol deze zo dun mogelijk uit met een deegroller (bloem gebruiken want het deeg is nogal plakkerig).
Maak het zo dun dat het genoeg is om een taartvorm van 23 cm mee te bekleden. Vet een taartvorm in (handigste is een vlaaivorm met een losse bodem) en doe de deeglap erin, zorg dat ook de randen helemaal bedekt zijn en snijdt het overtollige deeg af. Maak van de tweede bol een lap om straks de taart af te kunnen dekken.
De appels.
Gebruik stevige een beetje zure appels, bijvoorbeeld goudreinetten of zoals ik deed granny smith (ben zelf niet zo’n zoetekauw). Ik gebruikte 5 grote appels waar ik het klokhuis uithaalde en die ik schilde, vervolgens sneed ik ze in dunne plakjes en deed ze in de taartvorm. De bedoeling is dat de appelschijfjes als een soort bergje boven de vorm uitsteken. Als de vorm vol genoeg zit vermeng je 100gr suiker met en ruime eetlepel kaneel en sprenkelt dit over de appels (dat is tenminste wat het recept zegt en wat ik dus ook deed, maar ik denk dat ik de volgende keer de suiker en kaneel eerst met de appelpartjes vermeng voordat ze in de bodem gaan, zodat de kaneel nog iets beter mengt). Vervolgens steek je kleine stukjes boter (3 eetlepels) tussen de appels.
Maak de rand van de taartbodem nat met een schone vinger en leg het deksel erop. Snijd het overtollig deeg weg en let erop dat het deksel goed dicht zit zodat de taart tijdens het bakken niet gaat lekken. Bestrijk de bovenkant met een beetje melk voor een mooi bruin korstje.
In de oven
Bak de taart het eerste kwartier op 200graden en draai de oven dan terug naar 190 en bak hem nog 45 minuten.
Mijn mening
Is het echt de lekkerste appeltaart ooit, moeilijk te zeggen, ik had geen geschikte taartvorm dus bakte ik hem in een brownieblik, dat ging prima alleen kreeg ik hem er niet zonder kleerscheuren uit vandaar dat ik voor de foto een taartje kocht bij de Albert Heijn. Niet zo’n fotogenieke taart dus maar desalniettemin erg lekker, maar zo anders dan een “Hollandse”appeltaart dat ik echt niet zou kunnen zeggen welke het lekkerste is, hangt helemaal van je stemming af. Wel heb ik vandaag bij Dille en Kamille voor maar €3,95 een geschikt taartblik gekocht, dus ik ga hem zeker nog een keer maken. Wordt vervolgd dus.

De decoratie
Alleen een appeltaart is natuurlijk ook wat kaal daarom versierde ik hem in herfstthema. De kleine blaadjes vond ik bij Xenos, ik reeg ze met een naald aan een draad, smeerde de bovenkant van sateprikkers in met lijm en wond de draad daaromheen, supermakkelijke caketopper. De appeltjes en andere herfstdingetjes vond ik bij, hoe kan het ook anders, Action. En het egeltje en de paddestoelen zijn een ontwerp voor StudioKisa (misschien herken je ze van de muts voor Sofie)

Anne

Meer taart inspiratie nodig? We maakten ook een leuk bord op Pinterest.

 

 

Bewaren

One thought on “De ultieme appeltaart?

  1. Pingback: Knutselen met appels. | Hiep en Hoera

Geef een reactie

