Een feestmuts van (vallende) blaadjes

img_9839Het is herfst en dan vallen de blaadjes. Dat gezicht is op zich al een feest. Maar hoe leuk is het als je van de blaadjes een feestmuts gaat maken. Niet alleen voor het feestvarken, maar ook voor de gasten. En je zult zien dat ieder er weer zijn eigen draai aan geeft.

Eerst maakte ik van papier een hoedje. Zorg dat je bovenin een gaatje open houdt, zodat je er nog iets leuks in kan steken:

Toen ging ik op zoek naar geschikte blaadjes in mijn tuin. Die zijn er genoeg, al zijn nog lang niet alle bladeren gevallen. Daarom besloot ik dat er best ook wel een aantal van de boom geknipt mochten worden:

img_9840

Vervolgens begon het grote plakken. Dat bleek het beste te gaan met een Pritstift. Omdat de blaadjes of net gevallen zijn of van de boom geplukt zijn ze nog best sappig en is de kans dat ze scheuren erg klein.

Tip: Omdat ik niet te tijd had om het karwei in een dag te klaren, pakte ik de volgende dag de blaadjes er weer bij en wat bleek: na een nacht liggen vallen ze nog makkelijker te plakken.

Ik had besloten om rode en groene blaadjes af te wisselen, omdat ik dacht dat dat heel mooi zou staan. Dat deed het ook, maar het werd een nogal somber geheel. Dus zocht ik in de buurt wat gele blaadjes:

img_9841

Die pakte ik er ook nog bij en om het geheel af te maken zette ik een dahlia bovenop de muts. En zie hier het resultaat:

img_9839

Last but not least: je pakt een perforator en maakt een gaatje aan beide kanten en bindt er een elastiekje onder zodat het geheel op je hoofd blijft zitten (net zo als bij feesthoedjes die je in de winkel koopt). Met z’n allen op de kiek en je hebt een top plaat. Veel plezier!

 

 

One thought on “Een feestmuts van (vallende) blaadjes

  1. Pingback: Knutselen met appels. | Hiep en Hoera

Geef een reactie

