Uitgedaagd door Disney: maak een Halloweenpompoen

IMG_2456.JPGToen Merike en ik ruim een jaar geleden het concept voor Hiep en Hoera bedachten schreven we eerst een manifest. Daarin beschreven we precies waar Hiep en Hoera voor moest staan en waarvoor absoluut niet. Een van de belangrijkste dingen was dat we wilden laten zien hoe je op een leuke makkelijk manier een kinderfeestje vorm kan geven zonder dat je meteen naar Disney prinsessen hoeft te grijpen (denk aan Frozen). Nu zijn we natuurlijk helemaal niet anti/Disney (we schreven bijvoorbeeld een recensie over Finding Dory), Jungle book en Beauty and the Beast staan heel hoog in mijn favoriete film top 10, maar voor een kinderfeestje mag er wat ons betreft wel iets dieper nagedacht worden.

Extra grappig dus dat we een paar weken geleden benaderd werden door de marketingafdeling van  Disney voor ons postadres. Nu staan we overal voor open en waren we natuurlijk ook gewoon hartstikke nieuwsgierig wat ze van ons zouden willen dus dat adres gaven we natuurlijk. Ik was het al weer helemaal vergeten toen er vorige week opeens een postbezorger met een hele grote zware doos voor de deur stond. Het bleek een pakket van Disney met daarin een pompoen van 6 kg, een pompoencarvingsetje en een opdracht.

IMG_2426.JPGWe werden uitgedaagd om van de pompoen een Disneyfiguur te maken en omdat ik altijd al eens een pompoen wilde uitsnijden en dit nog nooit had gedaan, nam ik de uitdaging graag aan. Het bleek moeilijker, maar ook makkelijker te zijn dan ik van te voren had gedacht daarom deel ik graag mijn ervaringen met jullie.

pompoen-stap-1

In het pakket zaten 6 afbeeldingen waaruit we konden kiezen. Ik ging direct voor de Cheshire cat omdat ik die het allerleukste vond. Het eerste wat ik moest doen was de tekening die ik had gekregen overbrengen op de pompoen, ik dacht slim te zijn door carbonpapier te gebruiken, helaas blijft het carbon niet zitten op de gladde pompoen dus die vlieger ging niet op. Maar door met een pen de tekening over te trekken (hard drukken) lukte het me toch om een afdruk in de schil achter te laten, die ik daarna overtrok met een zwarte stift.

pompoen stap 2.jpg

In de carvingset zat een klein zaagje, daarmee zaagde ik het kapje uit de pompoen, waarna ik de binnenkant leeghaalde, dit gaat het makkelijkst met je handen maar is wel erg glibberig. Eigenlijk was hiermee het lastigste achter de rug. Met het zaagje de tekening uitsnijden bleek vrij makkelijk. Een stukje pompoen dat eigenlijk moest blijven zitten brak af, maar met een cocktailprikkertje zet je het zo weer op zijn plek vast.

img_2447Mijn pompoen was klaar, het was alleen nog veel te licht om echt het effect te zien, gelukkig wordt het momenteel steeds vroeger donker, dus konden we hem al snel bewonderen met een waxinelichtje erin.

Mijn eindconclusie:
Pompoen uitsnijden kun je heel goed doen op een feestje met wat oudere kinderen, ik gok vanaf een jaar of 8 als ze ook al een tijdje gewend zijn een mes te gebruiken. Het is goed te doen en het resultaat is erg leuk (helemaal als je een aantal pompoenen bij elkaar hebt).

  • Tip 1 teken eerst wat je wilt uitsnijden op de schil van de pompoen met een duidelijke stift.
  • Tip 2 Voordat je begint met uitsnijden haal je de pompoen goed leeg, hoe beter je dit doet hoe makkelijker straks het snijden is.
  • Tip 3 Zorg dat ieder kind een speciaal pompoenzaagje heeft om mee te snijden, dit werkt het allermakkelijkst (en veel nauwkeuriger dan ik had gedacht).

Disney stuurde ons dit pakket, omdat ze een nieuw online platform zijn gestart DisneyInspired hier vind je allerlei leuke knutselideeën, recepten en activiteiten geïnspireerd door de figuren van Disney. Het is nieuw omdat het zich op volwassenen richt en niet op kinderen. Het zijn uiteraard wel ideeën waar je met je hele gezin plezier aan beleeft. Ik heb natuurlijk zelf al gekeken en er zitten een boel ideeën die heel erg passen bij het idee achter Hiep en Hoera.

Anne

(NB: Disney heeft ons niet betaald voor deze blog, ze hebben ons alleen van het materiaal voorzien om hem te maken, wat we hebben geschreven is onze eigen mening.)

One thought on “Uitgedaagd door Disney: maak een Halloweenpompoen

  1. Pingback: Spannende feestjes | Hiep en Hoera

Geef een reactie

