De wondere wereld van de papieren vlechtstroken

img_1560Ik ben net terug van vakantie. Heerlijk drie weken van de Spaanse zon genoten (Anne, nog suuuperbedankt voor het waarnemen!). Tijdens die vakantie ben ik een weekje offline geweest. Gewoon om te testen hoe dat was, he-le-maal geen sociale media. Enfin, tijdens die week had ik, of beter: nam ik alle tijd om lekker te gaan knutselen.

Mijn zoontje van twee had zijn houtentreinrails en een paar treintjes in zijn koffertje gestopt, maar er was geen ruimte meer om het geheel aan te kleden. Dus dacht ik: ik ga het zelf maken van gerecycled materiaal. En het bleek niet eens zo moeilijk. Het was zelfs zo leuk dat ik het tip als activiteit voor tijdens een kinderfeestje. Komt ie.

Voordat ik wegging had ik een klein knutseltasje meegenomen: een schaar, een Pritt stift, plakband en een verdwaald zakje gekleurde papieren vlechtstroken. Wat ik daar mee moest, geen idee, dat zou ik ter plekke wel zien.

Ik begon met een garage voor de trein. Het zou wel leuk zijn als de trein zo de garage zou in kunnen rijden. Daar kon ik een gebruikt melkpak goed voor gebruiken. De bodem en de bovenkant zaagde ik eraf met een broodmes. Op de buitenkant plakte ik aluminiumfolie en plakte er uitgeknipte rode letters op: GARAGE en knipte er een er een trein bij uit.

img_1577

‘Mama, heb jij dat voor mij gemaakt?’,  vroeg mijn zoon toen ie de garage zag. Hij was er zo blij mee dat ik doorging met het maken van een station. Ik had net een blikje pinda’s opgepeuzeld, daar kon ik mooi een klok van maken. Van een leeg pak melk maakte ik de behuizing van het station. Bovenin knipte ik een inkeping, zodat de klok er mooi in kon vallen. En ook hier weer kunnen de treinen door het station rijden. Maar toen. Ik wilde niet weer vervallen in simpelweg er aluminiumfolie omheen wikkelen

Ik wilde vouwblaadjes kopen, maar die waren nergens te vinden. Hé, maar ik had die gekleurde papierstrookjes toch nog? Eerst probeer ik de klok, die doe ik met twee verschillende kleuren geel. Hoe leuk en fris staat dat en het neemt niet eens zoveel tijd in beslag. Op wit papier teken ik de cijfers en de wijzers en plak die op de deksel. Perfect.

Dan de behuizing van het station. Die beplak ik met  donker en licht roze stroken. En het resultaat is ook hier weer erg verfrissend. En, wat ik me helemaal niet had gerealiseerd: met die stroken kun je veel makkelijker een hoekje om vouwen dan met een vouwblaadje. Zelfs de inkeping voor de stationsklok ziet er netjes uit. Dan nog de deur en een paar raampjes met zwart papier en ik gebruik een rietje als ornament. Wel is het verstandig om een en ander nog even vast te plakken met plakband, gewoon voor de stevigheid.

Ik ben zo verrast door het resultaat dat ik er een hele stad van besluit te maken. Er komen een molen, een flat voor Nijntje, een kolenfabriek. Hoe dat is geworden laat ik donderdag zien.

Lees hier meteen deel twee.

 

 

 

One thought on “De wondere wereld van de papieren vlechtstroken

  1. Pingback: De wondere wereld van de papieren vlechtstroken, deel 2 | Hiep en Hoera

Geef een reactie

