Voor een heel bijzonder kaartje: Letterpers

startfoto

Met mijn eigen achtergrond als ontwerper heb ik natuurlijk een enorme voorliefde voor mooi en bijzonder vormgegeven producten. In mijn eigen stad Amersfoort ontdekte ik een tijdje geleden het mooie bedrijf van Tiny Risselada: Letterpers. Dus houd je net als ik van mooi vormgegeven en bijzondere producten lees dan zeker even verder. Want Tiny was bereid zich door mij te laten interviewen en dat werd een heel leuk, gezellig en vooral inspirerend gesprek.

verjaardagskaarten

Hoe is Letterpers ontstaan?
Al van jongs af aan wist ik dat ik ontwerper wilde worden, dat ik na de middelbare school naar de kunstacademie in Kampen ging was dan ook een logische stap. Na mijn opleiding ging ik bij Pentagram in Londen stage lopen en daarna werkte ik bij verschillende grote ontwerpbureaus in Amsterdam. Een voorliefde voor typografie had ik altijd al en toen ik zwanger was van mijn eerste dochter wilde ik dan ook een bijzonder kaartje. Maar hoe ik ook zocht, in Nederland kon ik niks vinden dat overeenkwam met wat ik het allerliefste wilde. Uiteindelijk kwam ik uit bij Letterpress in Amerika terecht. Zij maakten kaartjes zoals ik ze voor ogen had. Maar geboortekaartjes in Amerika bestellen bleek enorm kostbaar dus uiteindelijk werd het toch een printkaartje.

Maar nu ik eenmaal had gezien dat het mogelijk was en dat eigenlijk bijna niemand het deed bleef het knagen. Dus toen we wilden gaan trouwen besloot ik een oude pers te kopen en zelf mijn trouwkaarten te drukken. Ik besloot een blog te starten waarin ik mijn ontwikkelingen bijhield en zo begon het balletje langzaam te rollen. Zwanger van mijn tweede dochter besloot ik mijn baan op te zeggen en helemaal voor Letterpers te gaan. Eerst vanuit huis maar toen ik 3 jaar geleden de kans kreeg een ruimte in De Nieuwe Stad in Amersfoort te huren ging het hard. Inmiddels heb ik 3 vaste werknemers in dienst en beginnen we alweer  uit de huidige ruimte te groeien.

vw-bus

Wat doet Letterpers?
Letterpers ontwerpt en maakt allerlei kaarten (bijvoorbeeld geboortekaartjes). Deze kaarten worden ambachtelijk met de hand gedrukt. Hiervoor worden oude persen gebruikt en er wordt met drukplaten gedrukt op zwaar papier zodat er reliëf ontstaat. Dat maakt de kaarten van Letterpers heel bijzonder.

letterpers-letterpers-geboortekaart-dsc_5201_goud-500x500

Waar haal je je inspiratie vandaan?
Eigenlijk van overal. Ik ga regelmatig naar musea en reis graag. Ook boeken kunnen enorm inspireren. Waar ik vooral naar op zoek ben zijn nieuwe dingen want loop ik graag voorop. In tegenstelling tot een paar jaar geleden heb ik inmiddels wel concurrentie gekregen dus ik experimenteer graag met nieuwe technieken. Op het moment ben ik heel erg bezig met 3D-druk en folies. Dat is heel kostbaar, omdat de speciale stempels die je daarvoor nodig hebt heel duur zijn, maar je kunt er wel heel bijzondere resultaten mee behalen dus daar ga ik zeker mee verder. Ook zijn we bezig om de druktechniek te combineren met print, oude en nieuwe technieken komen dan heel mooi samen.

kinderfeestje.jpg

Letterpers voor je kinderfeestje
Wil je eens een keer echt iets heel bijzonders voor je kinderfeestje dan drukt Letterpers ook hele leuke uitnodigingen die je zelf in kunt vullen.
In België zijn geboorte suikers heel populair, Letterpers maakt daar speciale doosjes voor, die zou je natuurlijk ook kunnen gebruiken om mee te trakteren. Wel een beetje kostbaar natuurlijk maar zo ontzettend mooi.
Wil je het graag simpeler houden? In de webshop vind je ook de leukste felicitatiekaarten.
Dus neem zeker een kijkje op de site om inspiratie op te doen.

Anne

Geef een reactie

