Sneeuwslingers

Startfoto.jpg

Persoonlijk ben ik groot fan van het zelf maken van decoraties voor kinderfeestjes (ik heb er tenslotte niet voor niets mijn werk van gemaakt). Mijn favoriete decoratie op dit moment is de slinger. Ik wordt gewoon zo vrolijk van slingers en er is zo ontzettend veel mogelijk. Voor het thema winter bedacht ik er twee. Eén van wol en uiteraard ook een van papier.

Pomponslinger (ik vind het zelf net sneeuwballen)

benodigdheden-wol

Wat heb je nodig?

  • Wol (ik koos voor wit en blauw maar je kunt ook voor alleen wit kiezen of juist een heleboel kleurtjes
  • Pomponmakers in verschillende maten (geen pomponmakers? Je kunt pomponnetjes ook met een stukje karton maken, ik vond deze handige instructie
  • Een haaknaald
  • Een naald met een groot oog en een stompe punt (mag ook scherp maar stomp is makkelijker want dan prik je jezelf niet.

pompons

Werkwijze:

Maak een hele berg pomponnetjes, ik koos voor twee maten. Grote blauwe en kleine witte dat zorgt straks voor een speels effect.

rijgen-pompons

Vervolgens haak je van een van de kleuren wol een lang touw (de lengte maak je zo lang als je de slinger wilt hebben). Steek het draadje waarmee je de pompon hebt vastgeknoopt (en dat op dit moment nog langer is dan de rest) door het oog van de naald. Steek de naald door een van de haaklussen en knoop de pompon aan de slinger. En knip de te lange draadjes nu gelijk met de rest van de pompon. Maak zo alle pompons aan de gehaakte draad vast. Let erop dat de afstanden tussen de pompons elke keer ongeveer gelijk zijn.

pomponslinger-2

Klaar is je slinger!

Slinger van papier

benodigdheden-papier

Natuurlijk mag een slinger van papier ook niet ontbreken. Deze is supersimpel en heel erg decoratief.

Wat heb je nodig?

  • Gekleurd papier (ik koos drie kleuren uit een kilopak van de HEMA)
  • Leuke stickers (deze schatjes vond ik ook bij de HEMA, er zitten drie grote velletjes in een pakje en dat voor maar €1,00. Ik heb nog niet eens een heel velletje gebruikt voor deze slinger. Genoeg stickers over om andere leuke dingen mee te maken dus).
  • Touw (ik koos voor groen/wit bakkerstouw van Dille & Kamille)
  • Cirkelponzen in twee maten (als je ons blog een beetje volgt weet je al dat ik groot fan ben van deze dingen. Ik gebruikte deze keer een pons met diameter 7,5cm en een met diameter 5 cm)
  • Een gaatjes prikker (dit kan ook een perforator zijn of iets anders waar je gaatjes mee kunt maken
  • En wederom een naald

papier-figuren

Werkwijze:

Het kan eigenlijk niet makkelijker. Pons cirkels uit gekleurd papier. Plak steeds twee cirkels met een verschillende maat en een verschillende kleur op elkaar. Plak hierop een leuke sticker en knip er twee gaatjes in.

rijgen-papier

Rijg de rondjes aan het touw, het makkelijkst gaat dit als je het touw door een naald haalt.

Klaar is je slinger!

Deze slinger is trouwens ook heel leuk als knutselactiviteit in de kerstvakantie.

slinger-papier

Anne

One thought on “Sneeuwslingers

  1. Pingback: Winter | Hiep en Hoera

Geef een reactie

