Cadeautip (spelletje) voor 2-jarigen: plaatjeslotto

img_3874In oktober bracht ik een heerlijke drie weken door op Gran Canaria. We hadden een appartement gehuurd in het zuiden van het eiland waar het zeer goed toeven was. Maar je wilt ook wel eens wat anders dan strand en zwembad, dus togen we een dagje naar de hoofdstad Las Palmas, meer in het noorden gelegen.

We namen de bus en kwamen uit in een pittoreske stad waar op winkelgebied niet echt heel veel te beleven viel, MAAR er was een Flying Tiger en toen maakte mijn hart toch echt wel een sprongetje. De van origine Deense winkel met goedkope cadeautjes en stationery doemde gewoon in het straatbeeld op. Daar kon ik wel de vouwblaadjes vinden waar ik zo naarstig naar op zoek was.

In de winkel vond ik een superleuk spel waar we de rest van de vakantie heel veel plezier aan beleefden. De doos zag er al superleuk uit. De naam van het spel (in het Deens) Billedelotteri prijkte op de deksel met daarbij hele mooie tekeningen van een poes, een hamburger, een trein, een vogel en een cactus. Op de achterkant stond in alle talen het spel uitgelegd. (Handig op de achterkant van de doos en niet op een los blaadje dat je toch weer kwijtraakt).

Ik werd, naast het feit dat ’t prachtige tekeningen zijn, ook getriggered door de beginleeftijd van het spel, namelijk: 2 jaar.  De leeftijd van mijn zoontje! Want hoe leuk is het om gezamenlijk een spel te doen, dat je kind ook leuk vindt en dat is vol te houden.

De regels: er zijn vier speelborden met ieder een eigen selectie van tekeningen. De tekeningen staan ook weer allemaal op losse kaartjes. Die schud je en leg je omgekeerd neer. Iedere speler pakt zijn eigen bord. De jongste speler begint met het pakken van een kaartje. Matcht die met een kaartje op zijn of haar speelbord dan mag ie het erop leggen. Zo niet dan moet het weer teruggelegd worden. Degene die het eerst zijn of haar bord volgespeeld heeft, wint.

Dit was echt het eerste spel dat we met elkaar konden doen en dat mijn zoontje elke ochtend spontaan uit de kast trok. Oké, we moesten wel een paar keer uitleggen dat het kaartje dat wij trokken, en niet op ons bord paste, maar wel op het zijne niet meteen voor hem was, maar dat ie teruggelegd moest worden, maar het is zo leuk als het kwartje op een gegeven moment valt. Echt een aanrader!

Ennuh, je hoeft niet helemaal naar Gran Canaria voor het spel. Het ligt ook gewoon in de Flying Tiger in Nederland. Voor 5 euro.

ps. Die vouwblaadjes heb ik niet meer gevonden 😉

Merike

Geef een reactie

