Kerstknutsels van plastic lepeltjes

img_3943Kerst komt eraan en dus tijd om knutsels te bedenken die je kunt doen tijden een kerstkinderfeestje. Nu zag ik onwijs leuke knutsels op de Facebookpagina van hello, Wonderfull. Houten lepeltjes werden beschilderd en er ontstonden de leukste kerstmannen, sneeuwpoppen en elanden. De vorm van het lepeltje is daarvoor namelijk uitermate geschikt. Wat een leuk idee! Maar: ik had alleen maar plastic lepeltjes. Waar haalde ik zo snel nog houten vandaan? Ach, waarom zou ik ook, bedacht ik me. Ik doe het gewoon met de plastic lepels. Enige probleem: die beschilder je niet zo makkelijk.

Ook geen probleem. Je kunt ze natuurlijk beplakken! Ik had nog vlechtstroken liggen en daar zaten ook nog velletjes met verschillende vormpjes bij. Ik had nog wiebeloogjes liggen en glitters voor een gewei. Ik kwam er achter dat dit een leuke knutsel is voor kinderen met weinig geduld. Succes verzekerd en het kost weinig tijd.

Hoe ik te werk ging:
Ik begon met de kerstman met de witte baard. Op de roze vlechtstrook tekende ik de oogjes. De witte ronde wangetjes knipte ik uit evenals de rode neus.  De muts maakte ik van een rode vlechtstrook en tekende er figuurtjes op met een zwarte stift. Het bolletje van de muts knipte ik uit. De baard ontstond als vanzelf.

Voor de eland gebruikte ik de wiebeloogjes en het rondje voor de neus kwam van de voorgedrukte vormpjes die bij de vlechtstroken komen. De vorm van het gewei tekende ik zelf op zwart papier, knipte het uit en deed er glitters op.

De laatste sneeuwman met zwarte baard maakte ik op dezelfde manier als de eerste alleen dan dus de baard. Die gaf ik zelf vorm.

Wat een onwijs leuke collectie wordt dat! Helemaal als je de kinderen er meerdere laat maken! En ze kunnen als decoratie dienen op de kerststafel! Aanvalluuuhh!

Merike

One thought on “Kerstknutsels van plastic lepeltjes

  1. Pingback: Winter | Hiep en Hoera

Geef een reactie

