De wintermuts (deel 1)

startfoto

Een keer per thema maak ik een blog over mijn eigen bedrijf StudioKisa. Meestal laat ik dan verjaardagsmutsen of andere feestproducten uit mijn webwinkel zien die bij het thema passen. Deze keer is het thema winter en een muts die bij winter past heb ik eigenlijk nog niet. Ideeën voor een muts met als thema winter heb ik echter genoeg daarom leek het me deze keer leuk een soort dagboek bij te houden van hoe een muts nu eigenlijk ontstaat. Als ik dit schrijf is het maandag en ik heb de blog gepland voor vrijdag, ik heb dus 4 dagen om van niets naar een mooi eindproduct te komen.

Maandag
Als ik een nieuw ontwerp maak, ga ik altijd eerst brainstormen: waar denk ik aan bij het thema? Zijn er dingen die ik al heel lang wil maken? Het thema is winter en ik heb al heel lang een pinguïn op mijn verlanglijstje staan. Het idee om een sneeuw/ ijs landschap met pooldieren te maken is dan ook al snel geboren. Ik heb een pinguïn en ijsschotsen, nog een beetje kaal, wat kan er nog meer bij? Ik vraag het aan mijn buurjongetje Abel. Hij vind dat de pinguïn een keizerspinguïn moet zijn en dat er een ijsbeer op moet en een sneeuwkonijn, klinkt goed! Ondertussen ben ik op Pinterest op zoek naar andere ideeën voor Hiep en Hoera en kom ik een walrus tegen, die is leuk! Die moet er zeker ook bij! Het ontwerp begint zich langzaam in mijn hoofd te vormen, het eerste wat ik nu ga doen is afbeeldingen zoeken in Google die passen bij wat ik in mijn hoofd heb.

inspiratie collage.jpg

Dinsdag

Wat ik op de muts wil laten zien is me duidelijk en ik heb ook al goede voorbeelden gevonden als referentie bij het uitwerken. Wat ik nu eerst ga doen is een globale schets maken van de compositie. Zo bepaal ik waar elk element straks komt en wat de maat van die elementen gaat zijn, de pinguïn wil ik bijvoorbeeld graag op de voorgrond, omdat ik er dan meer detail in kwijt kan, terwijl een ijsbeer al heel duidelijk is wanneer je alleen het silhouet ziet, dus die kan best een stuk naar achteren, dus kleiner. Ook denk ik na over een logische en mooie plek voor de naam en leeftijd van de jarige.

eerste schets.jpgHele ruwe schets maar ik zie inmiddels helemaal voor me hoe ik de muts wil hebben.

De schets ga ik nu inscannen zodat ik aan het eerste ontwerp kan gaan beginnen.

Woensdag

Nu ik mijn schets als onderlegger kan gebruiken, begin ik met het uitwerken van de onderdelen die makkelijk zijn en die ik al weet. Dat zijn de bergen op de achtergrond, de maan en de ijsbeer. Mijn mutsen hebben een standaard formaat dus ik teken eerst de omtrek van de muts op de schets zodat alle verhoudingen direct kloppen.

stap-1Eigenlijk vind ik hem nu al best mooi, maar voor een kindermuts is hij nog te saai

Ik probeer bij het uitwerken zoveel mogelijk de vlakken in te kleuren met de kleuren van het papier die ik straks wil gaan gebruiken, dat maakt het kiezen van de juiste papiertjes straks een stuk makkelijker en zo kan ik ook meteen zien of er wel genoeg kleur in het ontwerp zit.

Donderdag

De makkelijke elementen staan inmiddels op de muts, nu is het tijd om de pinguïn uit te gaan werken. De pinguïn is waar het allemaal mee begon en hij is eigenlijk de hoofdrolspeler van de muts. Ik moet nu gaan beslissen of ik een schattige pinguïn ga maken (met grote lieve ogen bijvoorbeeld) of een meer natuurgetrouwe pinguïn. Met andere woorden voor welke leeftijdsgroep wordt deze muts? De keuze die ik voor het uiterlijk van de pinguïn maak is ook bepalend voor de walrus en het konijn. Hier ga ik eens even goed over nadenken. Wat zou jij kiezen? Schattig voor de kleintjes of realistisch voor grotere kinderen? Ben heel benieuwd.

Wordt vervolgd!

Anne

2 thoughts on “De wintermuts (deel 1)

  1. Pingback: De wintermuts (deel 2) | Hiep en Hoera

  2. Pingback: Winter | Hiep en Hoera

Geef een reactie

