Taart bakken: wat kan er nou misgaan met een yoghurttaart?

img_3954Belofte maakt schuld en dus moest ik een taart gaan bakken. Dat klinkt alsof ik het verschrikkelijk vind en dat is ook wel een beetje zo, haha. Ik heb nou niet een reputatie van lekkere taartenbakster. Aangebrand, te droog, saai… Het is allemaal al eens voorbijgekomen. Maar jullie hebben gekozen en ik moet me erbij neerleggen. Hup de keuken in en bakken maar! En… het geeft me natuurlijk de mogelijkheid om mijn bakkunsten eindelijk eens te verfijnen.

Ik dacht te beginnen met een taart van Dr. Oetker. Alles wordt stap voor stap uitgelegd en de benodigdheden worden je in een pakje aangereikt. Een en een is twee. Dus toog ik hoopvol naar de winkel. Ik naar die pakjes turen: voor elk recept is een mixer nodig! Laat me die nou net niet in huis hebben… Dus eerst maar eens een mixer halen.

Goed. Mixer binnen. Ik had gekozen voor de yoghurt taart met muesli kruimelbodem. Ik dacht: het is al een ongezonde maand met een hoop kruidnoten en kerstkransen, ik doe een gezonde taart. Dat heb ik geweten.

De bodem was zo gemaakt met een mengsel van muesli en gesmolten boter. Even opstijven in de koelkast en dan de bovenste laag. Een liter volle melk en de taartmix mengen met de mixer. Ha! Eindelijk kon ik mijn mixer gebruiken. Dat deed ik vol overgave. Alhoewel… toen ik het geheel in de taartvorm wilde gieten kwam ik erachter dat ik onderin niet goed had lopen mixen. Ai… leerpuntje 😉

Na goed gemixed te hebben en het geheel 2,5 uur in de koelkast te hebben laten staan en er een appel mooi op gedrapeerd te hebben, liet ik het proeven aan het testpanel: mijn man en zoontje van bijna drie.

Gespannen pakte ik de taart uit de koelkast. Zou deze taart eindelijk het applaus krijgen waar ik zo naar snak? Het antwoord: nee. NEE. De taart smaakte helemaal niet naar taart. Het leek alsof de taartmix helemaal geen smaak toe had gevoegd. Het was gewoon yoghurt (wat dat betreft klopte de naam van de taart wel)  met wat droge muesli. Nu een paar dagen later staat de taart nog steeds onaangeroerd in de koelkast, afgezien van die drie puntjes die er uitgesneden zijn. Mijn zoontje riep ’s avonds nog: ik wil die taart echt niet!

Nee, mijn taartenbakavontuur is weinig succesvol begonnen. Misschien biedt het nieuwe jaar hoop. Ennuh, als jij een recept hebt die niet kan mislukken, ik houd me aanbevolen. Je weet me te vinden!

Merike

One thought on “Taart bakken: wat kan er nou misgaan met een yoghurttaart?

  1. Pingback: Aàààààn táááááfel! Pannenkoeken! | Hiep en Hoera

Geef een reactie

