Review: Potion Explosion

startfoto

Bordspellen zijn leuk! Je kunt ze natuurlijk cadeau geven op een kinderverjaardag, maar ze kunnen ook makkelijk je gasten een tijdje bezig houden tijdens een kinderfeestje.

Eind 2016 werd Potion Explosion uitgeroepen tot speelgoed van het jaar. Omdat wij wel weer eens toe waren aan een nieuw spel, besloot ik het mijn kinderen voor Sinterklaas cadeau te doen. Potion Explosion draait om kettingreacties en hoort dus helemaal in ons thema wetenschap en techniek thuis. Kian en ik hebben het meteen uitgeprobeerd en dit is wat we er van vonden.

Hoe werkt het spel?
Hoewel het basisidee meteen duidelijk was: je mag één knikker uit de bak pakken (zie foto). Wanneer nu knikkers van dezelfde kleur op elkaar botsen (kettingreactie) mag je die er ook uit halen net zo lang tot de kettingreactie stopt. Begrepen we niet direct wat verder de bedoeling was, maar wanneer je exact de spelhandleiding volgt is het al heel snel duidelijk. Na een beurt heb je helemaal door wat de bedoeling is. Met de gekleurde knikkers maak je toverdranken. Doel van het spel is om er zoveel mogelijk te maken voordat het spel is afgelopen. Elke toverdrank staat voor een aantal punten en aan het eind van het spel telt iedereen die punten bij elkaar op. Je raadt het al± degene met de meeste punten wint (dit is wel heel simpel uitgelegd, je kunt bijvoorbeeld ook toverdranken opdrinken voor extra krachten, maar dit ontdek je allemaal snel genoeg als je het spel speelt).

toverdrank

Wat vonden wij van het spel?
Wij vonden het ontzettend leuk en gaan het zeker nog veel vaker spelen. Wat het spel erg leuk maakt is dat je heel tactisch kunt spelen en dat je echt invloed hebt op het resultaat. Dat begint al met het kiezen van de knikker die je pakt (vraagt ook echt om inzicht, wat maakt de beste kettingreactie voor wat je wilt bereiken). Ook kies je zelf de toverdranken waarmee je het spelverloop kunt bepalen (je werkt er steeds aan twee, wanneer deze zijn voltooid mag je er een van 5 stapels  waarbij je dus wel kunt zien welke je pakt).

Leeftijdsindicatie
Het spel is voor kinderen vanaf 8 jaar en ik denk dat dat aardig klopt. Je moet vooruit kunnen denken en inzicht hebben (kettingreactie). Maar je kent je eigen kind natuurlijk het allerbeste, dus als je denkt dat hij dat al kan terwijl hij nog geen 8 is: je kunt het altijd proberen. Kian (9 jaar) heeft mij dit eerste spelletje glansrijk verslagen.

Anne

One thought on “Review: Potion Explosion

1. Pingback: Techniekfeestjes | Hiep en Hoera