Bijzondere traditie: de verjaardagsmuts!

collage-anne-verjaardagsmutsUit de oude doos een paar van mijn eigen mutsen

Sinds ik zelf moeder ben ontdek ik steeds meer hoe fijn en bijzonder tradities zijn binnen een gezin. Zo starten wij onze kampeervakanties bijvoorbeeld altijd met een nachtje in een hotel onderweg, de jongens verheugen zich daar weken van te voren al op en het zijn altijd extra gezellige momenten waardoor er weinig reisstress is. Zo hebben we nog heel wat meer grote en kleine tradities binnen ons gezin. Een van de belangrijkste tradities op hun verjaardag is de verjaardagsmuts die ik voor ze maak. Extra bijzonder voor mij omdat wij vroeger thuis deze traditie ook al hadden. Mijn vader maakte voor mij altijd een muts en ik voelde me daardoor altijd super speciaal.

collage-samOudste zoon Sam met een verzameling van zijn mutsen.

Voor mijn eigen kinderen maak ik inmiddels elk jaar een verjaardagsmuts. Dat begon met een hele simpele toen Sam één werd. In de loop van de jaren werden de mutsen steeds mooier (daarom ging ik ze uiteindelijk ook verkopen). Toen Sam naar de basisschool ging ontdekte ik al snel een extra voordeel van de verjaardagsmuts; Sam is de dag voor Sinterklaas jarig. Vaak werd Sinterklaas ook nog eens op zijn verjaardag gevierd op school, maar als hij dan met zijn mooie muts op naar school ging was er toch even alle aandacht voor de verjaardag van Sam omdat iedereen  meteen kon zien dat hij het feestvarken was. Hij heeft er nooit last van gehad dat hij rond Sinterklaas jarig was.

Ik dacht dat de traditie voor mijn kinderen na hun twaalfde verjaardag afgelopen zou zijn, maar toen ik geen muts maakte voor zijn 13de was Sam eigenlijk best beledigd dus heb ik de mutsen maar weer snel in ere hersteld. Afgelopen december werd hij alweer 15 een echte stoere puber, ik maakte een muts met de joker van Batman erop, geen lief onderwerp dus. Het was zo bijzonder om te zien hoe fijn hij dat vond. Een muts speciaal voor hem met een ontwerp erop dat helemaal past bij wat hij nu leuk vind.

collage-kianKian met al zijn mutsen

Vlak na de geboorte van Kian is ook mijn idee voor StudioKisa geboren (Kisa staat voor KIan en SAm). Hierdoor ontwikkelden mijn vaardigheden in het maken van mutsen zich natuurlijk heel snel. Vanaf het moment dat dat kon heb ik mijn kinderen altijd laten beslissen wat ze op hun muts wilden. En door mijn ontwikkelde vaardigheden was er heel veel mogelijk. Terugkijkend is dat nu extra leuk omdat ik precies kan zien welke interesses ze op welk moment in hun leven hadden. Zo was Kian op zijn 6de dol op miereneters en wilde hij toen hij 7 werd graag een reiger.

Natuurlijk heb ik al hun mutsen bewaard en zo een mooie tastbare herinnering aan hun verjaardagen. Als ik zelf terug kijk ben ik de meeste cadeaus die ik op mijn verjaardagen heb gekregen vergeten, maar het gevoel dat ik kreeg van de mutsen van mijn vader is me altijd bijgebleven (hij maakt overigens nog elk jaar een muts voor mij).

collage-julie

Ik vind het nog altijd heel bijzonder dat door mijn werk voor StudioKisa ook  andere gezinnen deze mooie traditie hebben. Extra leuk natuurlijk als ik mag meegenieten door middel van leuke foto’s zoals die van de mooie Julie (als  jongensmoeder toch wel heel bijzonder).

collage-studiokisa

Toen Kian een jaar of 5 was gaf hij aan dat hij het niet leuk vond als ik “zijn”mutsen verkocht, sindsdien doe ik dat dus ook niet meer, maar een aantal eerdere modellen vind je wel in mijn shop, hier.

In maart wordt Kian alweer 10, ga hem vanmiddag maar eens vragen wat hij op zijn muts wil zodat ik er weer iets extra speciaals van kan maken. Heb er nu al zin!

Wordt vervolgd.

Anne

Geef een reactie

