Cadeautip: Maak je eigen film!

img_5753‘Maak je eigen film’ stond op de doos, die ik afgelopen weekend aantrof bij HEMA. Met zo’n titel ben ik meteen getriggerd. Superleuk om uit te proberen. De prijs van 5 euro maakte het helemaal makkelijk om het in mijn winkelmandje te stoppen. De verpakking van de doos nog niet eens genoemd hebben. Kortom, alles top.

Hoe werkt het? Je gaat een stop motion maken. Dat is een filmpje bestaande uit allemaal losse beelden waar op ieder frame net iets anders gebeurt waardoor er een verhaal(tje) ontstaat. Heel leuk, maar ook heel tijdrovend. Voor een seconde beeld heb je minstens tien foto’s nodig.

img_5552Enfin. Wat zit er nou in die doos? Ik pakte hem uit en zag een decor waarin de stop motion film zich afspeelt: de maan. Die is supermakkelijk in elkaar te zetten en blijft met behulp van een beetje plakband goed staan. Dan heb je natuurlijk de kartonnen figuren die in de film spelen. Ik koos voor de raket, een ster en twee astronauten. Die druk je heel gemakkelijk uit het vormpje. Ook wordt er klei bijgeleverd waarmee je de hoofdrolspelers in elkaar kunt zetten en waarmee ze goed rechtop blijven staan. Ook zit er een houdertje bij waarmee je de mobiel makkelijk op zijn plek kunt houden en rechtop kunt zetten.

Met je mobiel download je een stop motion app (kan gewoon gratis, ik heb de Stop Motion App uit de appstore gedownload) en in die app maak je de foto’s.

Als je bepaald hebt waar de figuren in het decor komen te staan, kun je de eerste foto maken. Voor de volgende foto zet je de figuren net een beetje anders. De ster gaat iets naar links, de raket een beetje omhoog en de armen van de astronaut gaan ook een beetje omhoog. En zo gaat het 15 frames door.

Ik heb om te testen maar 15 gemaakt, maar het resultaat is zo leuk (ik heb hem op onze Facebookpagina gezet), ik had echt nog uren door kunnen gaan.

Ik denk dan ook dat dit een superleuk cadeau is voor kinderen die creatief zijn, graag hun eigen verhaal maken en geduld hebben 😉

 

One thought on “Cadeautip: Maak je eigen film!

  1. Pingback: Techniekfeestjes | Hiep en Hoera

Geef een reactie

