Haarspeldjes-Fabriek: hoe je de mooiste haarspeldjes maakt

foto-01-02-17-11-25-04

Slaapfeestjes zijn natuurlijk op zichzelf al hartstikke gezellig, maar het is toch ook wel fijn en handig om een paar activiteiten in te plannen. Wat dacht je bijvoorbeeld van zelf haarspeldjes (of een haarband) maken? Heel leuk om te doen en na het maken kunnen de dames er nog uren mee tutten. Nu ben ik zelf een echte jongensmoeder dus ik heb geen ervaring met het maken van haarspeldjes. Gelukkig ken ik Anita van Haarspeldjes-Fabriek die daar wel alles vanaf weet. Zij deelt graag haar tips & tricks met ons.

Wie is het gezicht achter de Haarspeldjes-Fabriek?
Het gezicht achter Haarspeldjes-Fabriek ben ik: Anita. Creatief, ondernemend en moeder van een jongen. Toen ik een jaar of 5 was ging ik regelmatig met mijn moeder naar de stoffenwinkel. Als een kind in een snoepwinkel voelde ik me aangetrokken tot de stoffen en fournituren die zo mooi uitgestald waren. Knoopjes, bandjes, kantjes… ik werd er blij van!
Ik heb na de middelbare school modeopleidingen gedaan en heb zo’n 15 jaar als ontwerper/styliste gewerkt voor verschillende modebedrijven. Na de geboorte van onze zoon ben ik begonnen met de webwinkel ProudKids. Dit was in 2008.

foto-08-01-17-11-33-13-1
Hoe ben je op het idee gekomen voor de Haarspeldjes-Fabriek?
Haarspeldjes-Fabriek is ontstaan vanuit mijn eerdere webwinkel: ProudKids. Hierin verkocht ik voornamelijk handgemaakte naamslingers. Maar ook haaraccessoires. Toen er steeds meer webwinkels kwamen met haaraccessoires en ik steeds vaker de vraag kreeg waar men de materialen kon inkopen ben ik Haarspeldjes-Fabriek begonnen. Zo kon ik mijn opgedane kennis qua haaraccessoires maken delen en de beste producten die ik inmiddels had verzameld omzetten naar een winkel vol materialen. Met de webwinkel help ik moeders om haaraccessoires voor hun dochters zelf te maken.
De webwinkel ontving in mei 2013 de eerste bestelling. Inmiddels zijn er heel veel producten bijgekomen en is de webwinkel gegroeid tot een fulltime baan.

foto-18-01-17-15-31-04
Waar haal je je inspiratie vandaan?
Ik haal mijn inspiratie overal en nergens vandaan. Ik was vroeger zelf een meisje-meisje. Dus ik ben zelf mijn grootste inspiratiebron. Daarbij kijk ik wat er leeft onder de doelgroep. Ook sta ik open voor input van klanten. Ik maak de meeste ontwerpen voor de flatback buttons zelf. Dat vind ik heerlijk om te doen.

Zelf haarspeldjes maken is natuurlijk een hele leuke activiteit voor een kinderfeestje. Maar waar begin je? Heb je misschien een basis boodschappenlijstje voor ons?
Haarspeldjes maken is een hele leuke activiteit voor kinderen vanaf zo’n 6 jaar. Het lijmpistool is wel aan te raden om pas te laten gebruiken als de kinderen wat ouder zijn. Die word namelijk heel warm.

Foto 05-01-17 11 44 08.jpg
Wat je zeker nodig hebt als je haarspeldjes wil gaan maken is:
Materialen… En dan kun je als echte basis denken aan haarspeldjes, kniphoesjes en applicaties zoals bloemen en roosjes. Maar ook flatback buttons zijn leuk als je haarspeldjes met naam wil laten maken.
Lijm: Een lijmpistool werkt op vrijwel de meeste materialen. Kies voor een wat duurdere, deze lekken minder dan goedkope lijmpistolen en gebruiken dus ook minder lijm.
Schaar: Als je kiest voor kniphoesjes heb je een schaar met een scherpe punt nodig.
Om de gelijmde applicaties aan te drukken en te laten drogen kun je wasknijpers gebruiken. Maar dat is niet noodzakelijk.

Oké, nu hebben we alles ingekocht wat we nodig hebben heb je misschien ook nog een paar leuke tutorials om mee te beginnen?
In het blog  op mijn website vind je verschillende tutorials. Zo leg ik uit hoe je stap voor stap een haaraccessoire samenstelt,  vind je er een filmpje hoe je een kniphoesje op een haarspeldje bevestigd. Onder het kopje basics vind je verschillende tutorials en blog berichten specifiek voor beginners.

foto-08-01-17-11-06-59
Ons huidige thema is Droomland; de eenhoorn is natuurlijk het ultieme droomfiguur, we zagen op jouw site hele gave eenhoorn haarbanden zou je daar nog iets meer over kunnen vertellen?
Het eerste moment dat ik deze materialen zag was ik op slag verliefd. Ze kwamen binnen en mijn moeder en man lachten me vierkant uit haha… Maar ik was overtuigd, want welk meisje houd er nu niet van verkleden… Ik had graag zo’n toffe haarband gehad toen ik jong was… En gezien de reacties van klanten was ik hierin niet alleen.

Anne

2 thoughts on “Haarspeldjes-Fabriek: hoe je de mooiste haarspeldjes maakt

  1. Pingback: Tijd om op te staan! | Hiep en Hoera

  2. Pingback: Er was eens een feestje… | Hiep en Hoera

Geef een reactie

