Lady beetlejuice: hoe je kunst maakt van zwerfafval

Collage net echt

In 2016 deed Sandra een 365 dagen project. Zij maakte elke dag een kever van zwerfafval. Zelf ben ik groot fan van haar kevers en vind ik het heel bijzonder te zien dat mensen zulke mooie dingen kunnen maken van producten die anderen als afval en nutteloos beschouwen. Ik wil de kevers van Sandra dan ook graag met jullie delen.

Zou je eerst kort iets over jezelf willen vertellen

Ik ben Sandra Westgeest, alias Ladybeetlejuice, ik ben kunstenaar. Al mijn hele leven creëer ik en kort geleden heb ik besloten dat ik beroepsmatig met mijn passie bezig wil zijn. Mijn passie is mooie dingen maken uit materiaal dat ogenschijnlijk waardeloos is.

Lady beetlejuice.jpg

In 2016 maakte je elke dag een kever van zwerfafval hoe kwam je op dat idee?

Door het rapen van zwerfvuil. Het meeste dat ik raapte waren blikjes, colablikjes, bierblikjes, energiedrank blikjes, mixdrank blikjes, van DIE soort kleine schatjes dus, dus. Ik verzamelde de blikjes om ze later met een blikopener en gewone huishoudschaar uit elkaar te slopen. Ik wilde ontdekken en verzinnen. Kijken wat er nog kan met het aluminium en staal. Ik knipte een symmetrisch vormpje en voilà! Het werd een schildje van een kever. De fragiele pootjes en sprietjes sneed ik uit papier.

collage inspiratie.jpg

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Ik vond het zelf een ontdekking, die kevers. Ik zag direct dat het klopte. De vorm, het materiaal, maar ook de symboliek. Kevers zijn ruimers in de natuur. In aantallen en diversiteit zijn ze enorm. Met zijn velen kunnen ze de hele wereld aan. En dat geloof ik ook echt. Met ons allen kunnen we het zwerfvuilprobleem oplossen. Daar hoeven we geen grote stappen voor te zetten. Elke dag 1 stukje vuil oprapen, dat draagt bij.

Heb je uiteindelijk 365 kevers gemaakt en hoe lukte het je om zoveel verschillende kevers te maken?

Elke dag een kever, dat is me ook gelukt. Veel van de kevers zijn fantasie. Voor de meeste liet ik me leiden door de prints van de blikjes. Maar ik haal ook inspiratie uit dat wat ik om me heen zie. Zo ontstond de Andy Warhol collectie en de Net Echt collectie.

geheel 3

Hoe heb je het hele experiment ervaren? Heeft het je nieuwe inzichten gebracht?

Door dit 365-dagen-project heb ik ontdekt, dat ik elke dag de discipline en focus kan opbrengen. Ik leerde lef te hebben. Ik durfde dat wat ik maak, denk en doe, te laten zien aan de ‘online’ buitenwereld. Ik durfde te gaan doen wat ik het liefste doe, creëren.

collage inlijsten

Natuurlijk willen we ook heel graag weten wat er nu met al die kevers gaat gebeuren? Heb je daar al ideeën over?

Dit jaar wil ik letterlijk naar buiten. Laten zien wat ik wil. Ik heb een imposante, compositie in mijn hoofd. Deze wil ik laten zien en verkopen. En ik wil andere mensen het leren. Mensen die ook hun creativiteit willen wakkerschudden. Ze motiveren en inspireren.

Wat voor tips heb je als we zelf zo’n project zou willen doen? Hoe kunnen we het bijvoorbeeld het beste aanpakken als we kevers van zwerfafval zouden willen maken tijdens een kinderfeestje?

Mijn boodschap voor de Hiep-en-Hoera-feestjesbouwers. Ga naar buiten en verzamel zwerfafval. Maak het rapen gezellig door bijvoorbeeld een Bingospel te doen. Een voorbeeld Bingokaart en andere spellen kan je vinden bij: stichting klean
en zoek op #Zwerfie-bingo. Of ga knutselen. Met bewaard verpakkingsmateriaal en gevonden snoepwikkels kan je hartstikke leuke werkstukken maken. Laat het de kinderen vooral ook zelf verzinnen. Ik daag jullie allemaal uit. Probeer, ontdek en maak er iets van.

Wil je meer weten/ zien van het werk van Sandra? Ze is op heel wat social media kanalen actief, zoek met de hashtags: #ElkeDagEenKever #Ladybeetlejuice #ZwerfAfvalisgeengein of ga direct naar een van haar kanalen:

FacebookImgrumTwitterYou TubeGoogle+

collage fantasie

Anne

2 thoughts on “Lady beetlejuice: hoe je kunst maakt van zwerfafval

  1. Pingback: Feestjes in de tuin | Hiep en Hoera

Geef een reactie

