Merike bakt! Hét recept voor een smullen worteltjescake

IMG_7960Mijn schoonzusje kon mijn gemekker over mislukte taarten niet meer aanhoren en stuurde mij niet zo lang geleden een kaartje met daarbij het recept voor een niet-te-mislukken worteltjestaart. Ik was natuurlijk sceptisch, maar nam de uitdaging graag aan. Bovendien bedacht ik mij dat carrotcake wel heel lekker past in het thema ‘In de Tuin’. Wortels groeien namelijk maar al te graag in een moestuintje.

Daar ging ik. Allereerst, de ingrediënten:

IMG_7950

  • 175 gram gesmolten roomboter
  •  150 gram kristal suiker
  • 200 gram geraspte wortel
  • 1 theelepel kaneel
  • 1 mespunt zout
  • 200 gram gezeefde zelfrijzend bakmeel

Allereerst rasp ik de worteltjes met de hand. Tis een werkje, maar het voelt meteen heel ambachtelijk. Ondertussen doe ik de roomboter au bain marie. Als ik die gesmolten is, doe ik die bij de wortels en doe de rest van de ingrediënten erbij. Het zelfrijzend bakmeel als laatst. Ik roer het geheel door elkaar en stop het in een cakevorm of springvorm met bakpapier en zet de hete luchtoven op 175 graden en zet de tijd op 45 minuten.

Dan ga ik voor de cream cheese frosting. De ingrediënten:

    • 100 gram monchou
    • 50 gram zachte roomboter
    • 125 gram poedersuiker
    • 1 zakje vanillesuiker

Deze vier ingrediënten gaan bij elkaar in de kom en nadat ze goed door elkaar gemixed zijn zet ik ze in de koelkast.

Ondertussen is de cake klaar en hij ruikt al heerlijk. Dat is een goed teken. De cake moet afkoelen en als dat gebeurt is kan ook de cream cheese frosting op de cake. Ik heb niet alles erop gedaan, maar dat kan natuurlijk prima naar eigen goeddunken.

Dan komt het moment van proeven. Dat zijn deze keer mijn ouders en mijn zoontje. Spannend! Het zal toch niet waar zijn dat het deze keer wel lukt? Ennnnn, jaaaaa! Ze vinden m om te smullen. Alle drie, binnen no time op!

Dus ik app naar mijn schoonzus dat ie werkelijk erg goed geslaagd is en dat het uren raspen van de wortels zijn vruchten heeft afgeworpen! Oh zegt ze, die doe ik altijd in mijn keukenmachine. Oeps…die had ik ook gehad 😉

Vond je dit leuk om te lezen? Lees dan ook het recept voor een unicorn cheesecaketaart!

One thought on “Merike bakt! Hét recept voor een smullen worteltjescake

  1. Pingback: Feestjes in de tuin | Hiep en Hoera

Geef een reactie

