Even voorstellen: Kirsten onze boekenkoningin

Kirsten collage.jpg

Al een jaar lang geeft Kirsten ons elk thema de allerleukste boekentips. Nu Kirsten van baan gewisseld is en wij gewoon met haar mee verhuisd zijn kunnen we toch echt wel zeggen dat zij een heel belangrijke gastblogger voor ons is. Maar wat bedachten Merike en ik laatst tot onze grote schande, dat we haar nooit echt aan jullie hebben voorgesteld. Hoog tijd dus om eens nader kennis te maken met deze geweldige boekenkoningin die elk thema weer de meest originele titels bij elkaar weet te verzamelen.

Wanneer is je liefde voor boeken ontstaan?
Vanaf het moment dat ik kon lezen, las ik alles wat los en vast zat – de dorpsbieb had ik op een gegeven moment echt úit. Een van de eerste boeken die ik kocht was een rib uit m’n lijf: ‘De kinderen van Bolderburen’ van Astrid Lindgren. De rijkdom dat boek te bezitten! Ik kan me nog steeds dat gevoel herinneren.

Ik ben op de middelbare school blijven lezen en maakte met Leon de Winters ‘Zoeken naar Eileen W.’ kennis met literatuur – die me zo boeide dat ik Nederlandse taal- en letterkunde ben gaan studeren. Ik had als bijna vijftienjarige al een vakantiebaantje in een kinderboekwinkel gehad en ben tijdens mijn studie gaan werken bij SpeelBoek in Amersfoort, in de tijd dat er steeds meer prachtige 13+ titels werden uitgegeven. Ik studeerde af in Moderne Westerse Letterkunde met een scriptie over intertekstualiteit in jeugdliteratuur.

IMG_6112.JPG

Hoe ben je in het kinderboekenvak terecht gekomen?
Daarna ben ik – vrij standaard – bij een uitgeverij gaan werken. Het plezier in lezen van literatuur was er wel een beetje af na al het analyseren op de universiteit, maar jeugdliteratuur en Engels ben ik altijd blijven lezen. Toen er een vacature was bij SpeelBoek heb ik de stap gewaagd en ben ik teruggegaan naar de winkelvloer. Nooit spijt van gehad! Inmiddels werk ik sinds dit voorjaar bij de Kinderboekwinkel in Amsterdam – waar ik de liefde voor lezen doorgeef in de grote stad.

IMG_6108.JPG

Wat is je favoriete (kinder) boek allertijden?
[M’n favoriete kinderboek bestaat niet ben ik bang. Ik heb zoveel categorieën ‘favorieten’: m’n eerste gekochte boek ‘De kinderen van Bolderburen’ (Astrid Lindgren), m’n dierbaarste kinderboek ‘Doldwazen en druiloren’ (Ulf Stark), mooiste klassieker ‘De geheime tuin’, favoriete prentenboek ‘Honden doen niet aan ballet’ en ‘Kietel nooit een tijger’, mooiste jeugdboeken ‘Ik zal er zijn’ (Goldberg Sloan) en ‘Als flamingo’s op het schoolplein staan’ (Wunder). En het mooiste dat ik recent heb gelezen ‘Misschien een vos’ (Appelt, vertaald) en Alaska (Woltz, NL). Naar een onbewoond eiland moet een complete boekenkast mee, ha ha!]

Waar moet een goed boek voor jou aan voldoen?
Een goed boek neemt me meeslepend mee in het leven of het hoofd van iemand anders en weet me met een bitterzoete twist zodanig te raken dat ik de werkelijkheid (al is het maar voor even) met andere ogen kan bekijken. Een boek als ‘Wonder’ doet dat, bij jong en oud, maar ook schrijvers als Anna Woltz en Jenny Valentine kunnen er wat van.

IMG_6109.JPG

Je maakt echt prachtige illustraties (zagen we op je instagram) is dat alleen een hobby of wil/doe je daar meer mee?
Ik ben geschoold in het woord maar voel me vrij in het beeld: ik teken en schilder omdat ik er ontzettend blij van wordt (en je nooit genoeg potloden kunt hebben). Wie weet waar de liefde voor tekst en beeld nog eens toe leidt.

Op Instagram @ikiek zie je wat ik maak en via Facebook kun je volgen wat ik lees.

Tenslotte wat is je absolute mustread van dit moment?
Ik kan echt blij worden van een mooi uitgegeven boek, waarin tekst en beeld elkaar versterken. Niet te missen is dan Rebel Girls: korte verhalen over prachtige vrouwen die het verschil maakten, echt adembenemend geïllustreerd. Nu nog in het Engels, maar hopelijk snel in een Nederlandse vertaling.

IMG_6107

 

 

Geef een reactie

