(H)eerlijk verkleden met Artoek

Collagedieren Artoek blog Hiep en Hoera.jpg

Bij een thema als mode denk je natuurlijk al snel aan kleding en als ik dan denk aan kinderfeestjes kom ik als eerste uit bij: verkleden!
Daarom mag een blog over verkleedkleren natuurlijk niet ontbreken.
Een van de bekendste en oudste webwinkels in verkleedkleren is Artoek. Martine Bakx (het gezicht achter Artoek) is een van de echte webwinkel pioniers en ik volg haar zelf al jaren. Een blog over Artoek stond dan ook al lang hoog op mijn verlanglijstje.

We zijn heel benieuwd naar het gezicht achter Artoek, zou je iets meer over jezelf willen vertellen?

Ik ben Martine Bakx, moeder van 2 dochters. Opgeleid als industrieel ontwerper. Ik ben dol op kleurtjes, stippeltjes, bloemetjes enz. Ik teken en knutsel graag. Op mijn 12e naaide ik al mijn eigen kleding.

Hoe ben je op het idee gekomen voor Artoek? En hoe heb je de leuke naam bedacht?

Artoek zoals het nu is, een webwinkel, is voortgekomen uit een fysieke winkel. Er was een project in Bangladesh dat spulletjes naaide voor die winkel. Toen ik de fysieke winkel verkocht had vond ik het heel sneu voor dat project dat ik geen spulletjes meer bij ze liet maken. Ik ben toen voorzichtig begonnen, met een piepkleine voorraad, spulletjes te verkopen via marktplaats. Dat ging gelijk als een tierelier. Marktplaats bestond nog niet zo lang, er stonden misschien 15 advertenties totaal in de rubriek verkleedkleren. Vrij snel heb ik toen met behulp van MijnWinkelsoftware een winkel in elkaar geknutseld. De naam Artoek had ik al. Toen ik hem destijds verzon wilde ik iets dat vrolijk klonk, iets wat niets betekent en dat met een A begon want dan stond je bovenaan in de Gouden Gids ?

Verkleedklerencollage Artoek blog Hiep en Hoera.jpg

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Tja, inspiratie… Toen ik startte met de verkleedkleren was er offline en online niet zoveel. Alleen rond de carnaval was er verkleedkleding te koop. En wat luxe prinsessenjurkjes bij de Bijenkorf. Mijn uitgangspunt was vooral; kleding die meegroeit met het kind en degelijke kwaliteit. Om het betaalbaar te houden moest het steeds zo eenvoudig mogelijk zijn. Elk knoopje, elke naad, elke tierelantijn kost geld. In mijn tienertijd ontwierp ik al zelf kleding, geleerd uit het boek van Pieke Stuvel. Haar kun je wel een inspiratiebron noemen.

Kaboutercollage Artoek blog hiep en hoera

Wat zijn de populairste verkleedkleren?

Populariteit wisselt nogal door de jaren heen. Dat komt vooral door het aanbod elders. Toen ik begon was er simpelweg nog niet zoveel en liep eigenlijk alles goed. De pietenpakjes kreeg ik de eerste jaren niet aangesleept bijvoorbeeld. En het jaar dat ik ze ruim had ingekocht kon je ze ineens sparen bij de C1000 en waren ze voor weinig te koop bij de Hema, Bart Smit e.d.
De kabouterkleding blijft het goed doen.

pippi.jpg

En wat is jouw persoonlijke favoriet?

Mijn favoriet is het Pippi-schortje. Een heel simpel modelletje, iets aangepast vanuit een oud patronenboek. In de film draagt Pippi een soortgelijk eenvoudig schortje. De verkleedkleren die elders te koop zijn vind ik persoonlijk teveel “bewerkt”, dan staat er een hoofd van Pippi op en de stof heeft zelden een ruitje.

Misschien heb je nog een leuke anekdote over een bestelling.

Anekdote… over een bestelling is lastig, want ik ben er nooit bij als mensen het uitpakken.
Ik heb er wel een over mijn dochter. Ik heb 2 dochters. Allebei helaas niet zo dol op verkleedkleren. Lego en autootjes zijn favoriet. Toen jongste een keer verkleed naar school moest zei ik blij “zoek maar wat uit”. Na lang dubben zei ze; ik ga als sporter en trok haar trainingspak aan.

Fashioncollage Artoek blog Hiep en Hoera

Als kinderfeestjesblog vinden wij de verkleedkleren natuurlijk helemaal te gek, wat zijn de mogelijkheden voor een kinderfeestje?

Kinderfeestjes: de spulletjes worden regelmatig gekocht door verkleedkistverhuurbedrijven. Op de linkpagina  van Artoek vind je er nog een paar. Of je neemt lekker een kijkje op de site van Artoek, verkleden is tenslotte leuke op elke dag van het jaar.

Ook heel leuk  een voorbeeld van een tevreden klant

Anne

One thought on “(H)eerlijk verkleden met Artoek

  1. Pingback: Tijd voor de grote modeshow | Hiep en Hoera

Geef een reactie

