Maak je eigen BINGO

BINGO 3

We hadden vorige week een heel leuk interview met Penney van der Borgt die voor haar dochter Pip een slaapfeestje organiseerde. Ze vertelde en passant dat ze voor de gelegenheid zelf een BINGO maakte. Daar wilden we het fijne van weten. Want: hoe leuk is het om bij een thema feestje een zelfgemaakte BINGO in stijl hebt.

BINGO 4

Je vertelde over een zelfgemaakte BINGO op een slaapfeestje. Hoe ben je op het idee gekomen om zelf een BINGO te maken?
Toen onze oudste zoon klein was heb ik een dinosaurusbingo gemaakt. Toen onze middelste zoon klein was een piratenbingo. En ook een Pokemonbingo. Ik weet niet meer zo goed hoe ik toen op het idee kwam, wellicht ergens eens voorbij zien komen?
Toen Pip 5 jaar werd wilde ze een prinsessenfeest. Hiervoor bedacht ik dat we ook een bingo konden maken. Gewoon op dezelfde manier als ik bij onze zoons deed. Ze had ook jongens uitgenodigd, dus het moesten niet alleen prinsessen zijn en daarom zitten er ook kaarten bij met wat meer ridders etc.

Hoe werkt het precies?
Iedereen kiest uit de kaarten waar de plaatjes op staan. Ik heb een zakje, bakje oid, waarin de overeenkomstige plaatjes allemaal apart in zitten. Hier trek je telkens een kaartje uit.

BINGO 2

Hoe maakt je het?
Ik heb plaatjes gekopieerd van Google-afbeeldingen, en die in Word geplakt. Ook heeft Word zelf afbeeldingen. Twaalf plaatjes naast elkaar. Daarna een volgende pagina en dan koos ik drie of vier dezelfde plaatjes van de voorgaande pagina uit en kopieerde ik die en zette die op de nieuwe pagina. Zo heb je altijd een paar overlappende plaatjes. Daarna uitprinten en lamineren. Het is wel een werkje hoor!

En hoe zit het met de snoepjes of chipjes?
In plaats van het plaatje doorkruisen met een pen (wat niet gaat op gelamineerde kaarten) of fiches leggen, leg je er snoepjes of chipjes op.

Vallen er prijsje te winnen?
Nee. Het is altijd een kleinigheidje en als je niets wint dan heb je ook niets. En je geeft meestal ook al uitdeelzakjes mee aan het eind van het feest, en daar zitten dan ook allemaal van die kleinigheidjes in. Je merkt, ik ben zeer praktisch ingesteld, en vind het eigenlijk gewoon troep! 😉

Wat doe je dan wel als iemand BINGO heeft?
Ik geef opdrachten. “Ren met z`n allen rond het huis, of een blokje huizen.” “Spring 15 keer op en neer.” “Zoek een grote doos of tas.” Waar ik dan bijvoorbeeld een kan siroop in hebt gedaan, of een doos ijsjes, of zakjes chips of popcorn! Zo kun je van alles verzinnen. Met lekker weer buiten, kun je ze een liedje laten springtouwen. Uiteraard kun je ook gewoon naar de Action om kleine prijsjes.

Hoe was de eerste reactie van je kinderen toen je BINGO zelf had gemaakt?
Ze vinden het altijd heel leuk, vooral de opdrachten! En als het rondje klaar is, dan eten ze de snoepjes en chipjes die op hun kaarten lagen op!

BINGOWaarom is het fijner of leuker dan ‘gewone’ BINGO?
Ik vind het niet fijner of leuker, dat is voor iedereen anders. Ik vind het voor kleine kinderen makkelijk, omdat ze nog niet altijd de cijfers goed kennen. Ook al kan je eigen kind het goed, de andere kinderen kunnen het wellicht niet zo goed. Je merkt ook bij kleine kinderen, dat het best nog lastig is om dubbele cijfers te herkennen en door te strepen. Een plaatje is duidelijker, makkelijker en leuker!

Voor welke leeftijd is het ongeveer?
Vanaf 5 jaar tot 10o!

Weten hoe het slaapfeestje van Penney verliep? Dat kun je hier lezen.

2 gedachten over “Maak je eigen BINGO

  1. Pingback: Hiep en Hoera blijft verrassen | Hiep en Hoera

  2. Pingback: De best gelezen blogs van 2 jaar Hiep en Hoera | Hiep en Hoera

Plaats een reactie